vrouw die in het donker op een telefoonscherm kijkt

Vermoeide ogen

Kijk jij dagelijks urenlang naar een scherm? Dat is hard werken voor je ogen! Niet gek dus als je ‘s avonds last hebt van vermoeide ogen. Wil je weten wat helpt tegen vermoeide ogen? Lees dan snel verder.

Wat zijn vermoeide ogen?

Als je je ogen lang en intensief gebruikt, bijvoorbeeld door urenlang naar een scherm te turen, te lezen of auto te rijden, kunnen je ogen vermoeid raken. Vermoeide ogen kunnen meestal geen kwaad, omdat de oorzaak vaak onschuldig is. Dat neemt niet weg dat vermoeide ogen je wel flink in de weg kunnen zitten bij het uitvoeren van je dagelijkse bezigheden. Vermoeide ogen gaan vaak samen met andere klachten, zoals hoofdpijn, prikkelbaarheid en concentratieproblemen.

Wat zijn de symptomen van vermoeide ogen?

De symptomen van vermoeide ogen verschillen per persoon. Veelvoorkomende symptomen van vermoeide ogen zijn:

  • Wazig zien
  • Dubbelzien
  • Pijnlijke ogen
  • Branderige ogen
  • Tranende ogen of juist droge ogen
  • Gevoeligheid voor licht
  • Moeite met scherpstellen

Wat is de oorzaak van vermoeide ogen?

De meest voorkomende oorzaak van vermoeide ogen is (vanzelfsprekend) het langdurig inspannen van je ogen, bijvoorbeeld door urenlang naar een scherm te kijken. Andere oorzaken van vermoeide ogen zijn:

  • Droge lucht
  • Vermoeidheid
  • Stress 
  • Het dragen van een bril of lenzen met de verkeerde sterkte
  • Niet goed functionerende oogspieren

Wat helpt tegen vermoeide ogen?

Last van vermoeide ogen? Geen zorgen. Dit kun je doen om vermoeide ogen te verminderen én te voorkomen:

  1. Tip 1: neem voldoende rust. Werk je de hele dag achter een beeldscherm? Zorg er dan voor dat je regelmatig pauze neemt en even van je scherm wegkijkt of weggaat. Hierbij kun je als vuistregel aanhouden: twintig minuten schermtijd, twintig seconden wegkijken.
  2. Tip 2: neem voldoende afstand van je scherm. Zorg ervoor dat je niet letterlijk met je neus op je scherm zit. Houd ongeveer een armlengte afstand tussen je ogen en je scherm aan.
  3. Tip 3: zorg voor voldoende verlichting als je gaat lezen. Lezen in een slecht verlichte ruimte kost je ogen ontzettend veel moeite. Dit geldt zowel voor lezen op papier als voor lezen op een beeldscherm. Lampje aan, dus!
  4. Tip 4: zorg voor de juiste luchtvochtigheid in je werk- en woonruimte. De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60%. Een bakje water op de verwarming zetten of een luchtbevochtiger helpt tegen droge lucht. Ook het dagelijks ventileren van je woon- of werkruimte door simpelweg de ramen open te zetten doet wonderen.
  5. Tip 5: probeer een speciale computerbril. Een computerbril neutraliseert blauw licht dat afkomstig is van beeldschermen. Dit helpt om overbelasting van je ogen te voorkomen.
  6. Tip 6: probeer oogdruppels. Oogdruppels zorgen ervoor dat je ogen vochtig blijven. Lees voor gebruik altijd de bijsluiter.
  7. Tip 7: breng een bezoekje aan je opticien. Draag je een bril of contactlenzen en heb je last van vermoeide ogen? Ga dan langs bij je opticien. Die kan je ogen opnieuw meten en controleren of je bril of contactlenzen nog steeds de juiste sterkte hebben.

Producten bij droge ogen

Promotie:
Medisch hulpmiddel, druppels
Van € 11,45 voor € 9,73

Bekijk hier ons gehele assortiment aan oogdruppels.

Heb je vragen of wil je graag persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

 

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.