Vrouw zit achter laptop

Vierkante ogen

Het grootste deel van onze dag kijken we naar beeldschermen. ’s Ochtends vroeg bekijk je sociale media op je telefoon, vervolgens zit je op je werk de hele dag achter je computer en ’s avonds kijk je nog een leuke serie via je favoriete streamingdienst. Wat is nu precies het effect van het urenlang staren naar beeldschermen en wat kun je doen om die vierkante ogen te voorkomen? Wij vertellen het je!

Wat zijn vierkante ogen?

Je krijgt natuurlijk niet echt vierkante ogen van het kijken naar een beeldscherm, maar andere klachten kunnen wel degelijk ontstaan. Vooral door langdurig intensief naar een computerscherm kijken kun je last krijgen van je ogen. Dit is geen officiële medische aandoening, maar een verzamelnaam voor de verschillende klachten die kunnen ontstaan bij langdurig schermgebruik.

Wat zijn de symptomen van vierkante ogen?

Veelvoorkomende klachten zijn:

Bovenstaande klachten gaan vaak snel weer over door met je ogen te knipperen of even pauze te nemen. Helaas kan te veel schermtijd ook leiden tot een vervelende aandoening: bijziendheid. Als je lange tijd achter elkaar dichtbij kijkt, passen je ogen zich daarop aan. Je oogbollen worden langer, waardoor je bijziend wordt. Hoe snel je oog in de lengte groeit, is afhankelijk van je leeftijd. Vooral voor kinderen in de groei is het zaak om niet te lang achter elkaar naar een scherm te staren. Bij volwassenen is het effect minder groot.

Hoe kun je oogproblemen voorkomen?

Om bijziendheid te voorkomen, adviseert het Oogfonds een scherm richtlijn voor kinderen en jongvolwassenen tot twintig jaar. Voor volwassenen zou het wellicht ook geen gek idee zijn om deze richtlijn te volgen, al is het maar om computerogen te voorkomen.

  • Focus je maximaal 20 minuten achtereen op een nabij punt, zoals een tablet, telefoon, boek of ander beeldscherm.
  • Neem vervolgens 20 seconden pauze, waarin je ook naar dingen kijkt die ver weg zijn. Zo wennen je ogen niet te veel aan alleen dichtbij kijken.
  • Ga minstens 2 uur per dag naar buiten. Buiten heb je meer ruimte om lekker ver te kunnen kijken, waardoor je ogen continu getraind worden. Buitenlicht helpt je lichaam bij het aanmaken van de stof dopamine, die je oogbol rond houdt.

Nog enkele andere tips:

  • Houd altijd minstens een armlengte afstand van je beeldscherm of boek.
  • Blijf regelmatig knipperen. Het blijkt dat je bij het kijken naar een scherm minder knippert dan anders. Dit kan zorgen voor droge en vermoeide ogen.
  • Sluit je ogen af en toe voor 20 seconden bij droge ogen.
  • Gebruik een bril met blauw licht filter. Beeldschermen stralen veel blauw licht uit, wat kan bijdragen aan vermoeide ogen en zelfs slaapproblemen.
  • Beperk je maximale dagelijkse schermtijd.

Wat is de aanbevolen schermtijd voor kinderen?

Verschillende toonaangevende organisaties, zoals de Wereldgezondheidsorganisatie en het Nederlands Jeugdinstituut, hebben richtlijnen opgesteld voor de maximale schermtijd van kinderen:

  • Kinderen tot 1 jaar: geen schermtijd
  • Kinderen tot 2 jaar: maximaal 30 minuten schermtijd per dag, verdeeld over drie momenten
  • Kinderen tot 5 jaar: maximaal een uur schermtijd per dag
  • Kinderen tot 12 jaar: maximaal twee uur schermtijd per dag
  • Kinderen vanaf 12 jaar: maximaal drie uur schermtijd per dag

Daarbij wordt genoemd om de 20-20-2-richtlijn in gedachten te houden en het moment van de dag. Het gebruik van een scherm vlak voor het slapengaan, kan er namelijk voor zorgen dat je kind minder goed in slaap valt. Spreek daarom bijvoorbeeld met je kind af om vanaf een uur voor bedtijd geen schermen meer te gebruiken.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.