rug van vrouw in sportkleding

Rugpijn

De wekker gaat en oef, je komt bijna je bed niet uit. Als je de fles shampoo laat vallen, vind je het te pijnlijk om hem op te rapen en ook in de auto naar je werk kun je geen comfortabele houding vinden. Rugpijn kan je dagelijks leven behoorlijk in de weg zitten! Hoe kom je aan die pijn? En wat kun je eraan doen? Wij hebben het voor je op een rij gezet.

Wat is rugpijn?

Wist je dat 80% van de mensen wel eens last heeft van zijn of haar rug? Meestal doet je onderrug dan pijn, tussen je onderste ribben en je billen. Staan, zitten, lopen – wat je ook doet, je rug blijft zeuren. Het kan zijn dat de pijn uitstraalt naar je billen of je benen. Dat wordt ischias genoemd. Rugpijn is in de meeste gevallen niet schadelijk en gaat vanzelf over.

Wat is de oorzaak van rugpijn?

De pijn in de rug kan door verschillende factoren veroorzaakt worden. De oorzaak bepaalt het type rugpijn. We zetten een paar soorten rugpijn en hun oorzaken voor je op een rijtje.

Aspecifieke lage rugpijn

Meestal hebben mensen last van aspecifieke lagerugpijn. Dan is het niet precies duidelijk wat de oorzaak is van de pijn in je onderrug. Het kan zijn dat je spieren, zenuwen of de zachte schijven tussen je rugwervels overbelast zijn. Wat hierin meespeelt, zijn de volgende factoren:

  • Overgewicht
  • Veel en zwaar tillen zonder goede tiltechniek
  • Stress
  • Lang autorijden en lang zitten zonder onderbreking
  • Overbelasting van de rug door te veel draaien en buigen

Spit

Lage rugpijn die plotsklaps begint wordt ook wel spit genoemd. Dan ‘schiet het in je rug’ en heb je opeens last van pijn en stijve spieren. Vaak worden deze klachten veroorzaakt door een plotselinge overbelasting van je rug.

Hernia

Bij een hernia is er een aanwijsbare oorzaak van de pijn. Even een lesje biologie: tussen je rugwervels zitten tussenwervelschijven. Dat zijn zachte schijfjes met een gel-achtige kern, die ervoor zorgen dat je je rug kunt bewegen. Als de gel-achtige kern naar buiten breekt en uitpuilt, kan die op een zenuw drukken en hem afknellen. Daar komt de pijn vandaan. Je bil, heup of been kan ook pijn gaan doen en verdoofd of juist prikkelig aanvoelen. Dat komt doordat de zenuw die afgekneld wordt verkeerde signalen doorgeeft aan je hersenen. Je hersenen denken dat je been pijn doet, maar de oorzaak zit dus eigenlijk in je rug!

Zwangerschap

Als je zwanger bent, kun je last krijgen van je rug. Je baarmoeder is namelijk met banden aan je rug bevestigd. Omdat je buik steeds zwaarder wordt, trekt je baarmoeder aan je rug. Daardoor wordt je rug steeds holler. Je rugspieren kunnen dan overbelast raken. Let dus goed op je houding als je staat en zit! Na je zwangerschap verdwijnen de rugklachten meestal vanzelf weer.

Menstruatie

Veel vrouwen hebben naast buikpijn en hoofdpijn ook pijn in hun rug als ze ongesteld zijn. Onder invloed van hormonen verkrampt je baarmoeder. Dat is die bekende buikpijn! Tegelijkertijd trekt de baarmoeder waarschijnlijk aan de banden waarmee hij vastzit aan je rug. En zo krijg je ook pijn in je rug. Ibuprofen en naproxen kunnen goed helpen tegen menstruatiekrampen, omdat ze de pijn stillen én de aanmaak van de ‘kramp-hormonen’ remmen.

Nieren

Het kan zijn dat je rugklachten veroorzaakt worden door je nieren, die in het midden van je romp tegen je rug aan zitten. Dan verandert de pijn niet als je van houding verandert. De pijn zit immers niet in je spieren, maar in je organen. Ook zit de pijn niet tegen je billen aan, maar echt in het midden van je rug. Raadpleeg je huisarts als je denkt dat je nieren je rugpijn veroorzaken.

Hoe lang duurt rugpijn?

Bijna iedereen heeft wel eens last van rugpijn en meestal is er niets serieus aan de hand. Binnen vier weken zouden je rugklachten vanzelf verdwenen moeten zijn. Heb je na vier weken nog steeds pijn in je rug? Raadpleeg dan je huisarts. Die kan je helpen met het vaststellen van de oorzaak en de beste behandeling voor jou.

Wat kun je doen tegen rugpijn?

Rugpijn gaat doorgaans vanzelf weer over. Een geruststellende gedachte, maar ja, in de tussentijd heb je er wel last van! We hebben een paar tips voor je om de rugpijn dragelijker te maken:

  • Houd je rug warm. Wissel na het sporten bijvoorbeeld je zweterige kleren meteen om voor droge kleding. Je kunt ook een warmtepleister gebruiken.
  • Slik paracetamol als je een pijnstiller wilt innemen. Je rug is niet ontstoken, dus ontstekingsremmende middelen zoals ibuprofen hebben geen toegevoegde waarde, maar wel meer bijwerkingen dan paracetamol. Wel kun je ibuprofengel op je rug smeren, omdat je daar minder bijwerkingen van krijgt dan wanneer je ibuprofen slikt.
  • Blijf niet in bed liggen. In de eerste dagen dat je pijn hebt, kun je wel een aantal uur per dag rusten. Na verloop van tijd zorgt bedrust er alleen voor dat je spieren verzwakken, en dan herstel je juist langzamer.
  • Gebruik geen spierverslappers, zoals oxazepam. Het is niet bewezen dat het spierverslappende helpt tegen rugpijn, maar je kunt wel last krijgen van de bijwerkingen van het middel.
  • Blijf in beweging! Ook als je rug pijn doet, is het belangrijk om te blijven bewegen. Daarnaast kunnen rekoefeningen verlichting brengen bij verkrampte spieren. Als de huisarts je doorverwijst naar de fysiotherapeut, helpt die je met speciale rugoefeningen. Die helpen niet direct tegen plotselinge rugpijn, maar wel bij langdurige rugpijn.
Bekijk hier ons assortiment aan producten voor vermoeide spieren >

Hoe kun je rugpijn voorkomen?

Ook al is er bij rugpijn meestal niets ernstigs aan de hand en gaat het doorgaans vanzelf weer over, het is toch fijner als je nooit meer last hebt van je rug! Als je op de volgende dingen let, verklein je de kans op rugpijn in de toekomst:

  • Til zware spullen met de juiste techniek. Daarbij buig je door je knieën, houd je je rug recht en houd je het voorwerp dicht bij je lichaam.
  • Gebruik ook voor uit bed en uit de auto stappen de juiste techniek. Draai je hele lichaam in één keer, in plaats van eerst je benen uit bed of uit de auto te zwaaien en daarna pas je bovenlichaam mee te draaien.
  • Zorg ervoor dat je spieren niet al te snel afkoelen. Kleed je na het sporten meteen om en neem de tijd voor een goede cooling-down.
  • Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten of staan. Afwisseling is belangrijk, omdat je spieren dan niet heel lang op één manier aangespannen blijven. Daarvan krijg je namelijk stijve spieren.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.