Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

schouder met glitters van donkerharige vrouw

Schouderpijn

Je tas optillen lukt nauwelijks, laat staan hem over je schouder gooien. Koffie uit het bovenste schap pakken? Vergeet het maar. Je schouder zit je in de weg! Schouderklachten gaan gelukkig meestal vanzelf weer over. Maar is het beter om je schouder stil te houden of juist te bewegen? Dat lees je in dit artikel!

Wat is schouderpijn?

Bij schouderklachten heb je last van je schoudergewricht. De pijn kan ook uitstralen naar je schouderbladen, arm, hand of nek. Bewegen, zoals je arm optillen, gaat vaak moeilijk en doet pijn. Ook in rust kun je pijn hebben aan je schouder. Liggen op je schouder, bijvoorbeeld als je slaapt, is misschien niet mogelijk door de pijn. Omdat je ‘s nachts kan omrollen en dus toch op je schouder en arm gaat liggen, kan het zijn dat je ‘s nachts meer pijn hebt in je schouder en arm.

Wat is de oorzaak van pijn in je schouder?

Je schouder kan pijn gaan doen door overbelasting. Acute schouderpijn komt plotseling op, bijvoorbeeld als je iets te zwaars hebt getild of een gekke beweging hebt gemaakt tijdens het sporten. Je kunt ook last van je schouder krijgen als je hem langdurig overbelast door herhaalde bewegingen.

De overbelasting zorgt voor een ontstekingsreactie in de spieren en pezen rond het schoudergewricht. Die ontsteking veroorzaakt de pijn.

Heb je pijn in je schouder gekregen nadat je bent gevallen? Misschien heb je dan wel een slijmbeursontsteking.

Hoe lang duurt schouderpijn?

De meeste schouderklachten verdwijnen vanzelf na twee tot zes weken. Het herstel verloopt meestal snel als de schouderpijn een eenduidige oorzaak heeft, zoals een lichte sportblessure of als je schouder een vreemde beweging heeft gemaakt. Het duurt meestal langer als de pijn het gevolg is van langdurige overbelasting.

Wat kun je doen bij schouderklachten?

Het liefst houd je misschien je schouder stil als hij pijn doet. Maar het is belangrijk om te blijven bewegen. Zo voorkom je dat je schouder stijf wordt en vast gaat zitten.

Probeer je dagelijkse bezigheden gewoon uit te blijven voeren. Wel is het verstandig om al te zware belasting die de pijn duidelijk verergert, te vermijden. Vermijd ook herhalende bewegingen.

Om de pijn te verlichten kun je een pijnstiller zoals paracetamol nemen. Je kunt je schouder ook koelen of verwarmen met een kruik. Dit kan prettig aanvoelen, maar versnelt het herstelproces niet.

Hoe kun je pijn in je schouder voorkomen?

Als je dagelijkse werkzaamheden veel van je schouders eisen, is een goede spierconditie belangrijk om schouderklachten te voorkomen. Let ook op de juiste techniek voor jouw werkzaamheden: let bijvoorbeeld op je houding als je de hele dag achter de computer zit of leer correctie tiltechnieken als je veel zware spullen draagt.

Zorg bij het sporten voor een goede warming-up en cooling-down. Acute blessures zijn helaas nooit helemaal te voorkomen.

Wanneer moet je naar de huisarts?

Schouderklachten verdwijnen meestal vanzelf weer. Bel je huisarts als:

  • De pijn niet afneemt na 2 weken.
  • De pijn erg heftig is en verergert.
  • De pijn erger wordt als je hoest.
  • Je vermoedt dat je een blessure hebt, bijvoorbeeld door sport of een ongeval.
  • Je schouder pijn gaat doen als je je inspant.

In samenwerking met

Drs. W. van Donselaar, consulent en R. Burger, psycholoog.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.