Schouderpijn? Tips bij een overbelaste schouder

Je tas optillen lukt nauwelijks, laat staan hem over je schouder gooien. Koffie uit het bovenste schap pakken? Vergeet het maar. Je schouder zit je in de weg! Schouderklachten gaan gelukkig meestal vanzelf weer over. Maar is het beter om je schouder stil te houden of juist te bewegen? En waar komt die last van je schouder eigenlijk vandaan? Dat lees je in dit artikel. 

schouder-van-een-vrouw

Wat is schouderpijn?

Bij schouderklachten heb je last van je schoudergewricht. De pijn kan ook uitstralen naar je schouderbladen, arm, hand of nek. Bewegen, zoals je arm optillen, gaat vaak moeilijk en doet pijn. Ook in rust kan je pijn hebben aan je schouder. Liggen op je schouder, bijvoorbeeld als je slaapt, is misschien niet mogelijk door de pijn. Omdat je ‘s nachts kan omrollen en dus toch op je schouder en arm gaat liggen, kan het zijn dat je ‘s nachts meer pijn hebt in je schouder en arm.

Wat is de oorzaak van pijn in je schouder?

Schouderpijn kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • Overbelasting
  • Slijmbeursontsteking
  • Frozen shoulder
  • Instabiele schouder
  • Beknelde zenuw in de schouder

Andere oorzaken zijn nekpijn dat doorstraalt naar je schouders, bijvoorbeeld door stress of kou.

Overbelasting

Je schouder kan pijn gaan doen door overbelasting. Acute schouderpijn komt plotseling op, bijvoorbeeld als je iets te zwaars hebt getild of een gekke beweging hebt gemaakt tijdens het sporten. Je kan ook last van je schouder krijgen als je hem langdurig overbelast door herhaalde bewegingen. De overbelasting zorgt voor een ontstekingsreactie in de spieren en pezen rond het schoudergewricht. Die ontsteking veroorzaakt de pijn.

Heb je, naast schouderpijn, ook last van krachtverlies? En/of straalt de schouderpijn uit naar je bovenarm? Misschien zit er dan een scheurtje 1 of meerdere pezen van je schouderspieren.

Slijmbeursontsteking

Heb je pijn in je schouder gekregen nadat je bent gevallen? En voelt je schouder ook stijf aan? Misschien heb je dan wel een slijmbeursontsteking. Als je hier last van hebt, is het vaak lastig om je schouder te bewegen. De huid van je schouder ziet er vaak rood uit en opzwellen en warm aanvoelen. Vaak wordt de pijn erger als je je armen optilt.

Frozen shoulder

Een andere oorzaak van schouderpijn is een ‘frozen shoulder’. De pijn komt dan door een ontsteking van het gewrichtskapsel van je schouder. Deze aandoening is te herkennen aan uitstraling van de pijn naar de bovenarm. Als je je schouder verstijft, wordt de pijn steeds een stukje erger. De pijn begint vaak alleen als je beweegt, later krijg je ook schouderpijn in rust.

Instabiele schouder

Als je last hebt van een instabiele schouder, dan kan dit pijn geven. Vooral wanneer je je schouder beweegt, treedt de pijn op. Je schouder kan instabiel worden als deze uit de kom is geschoten, bijvoorbeeld na een val of overbelasting. Maar het kan ook optreden nadat je de banden en pezen in je schouder herhaaldelijk hebt uitgerekt. Bijvoorbeeld tijdens sporten als volleybal of basketbal, waarbij je je armen continu boven je hoofd beweegt.

Sommige mensen hebben last van instabiele schouders zonder aanwijsbare oorzaak. Dit wordt hypermobiliteit genoemd.

Beknelde zenuw in de schouder

Voelt de pijn in je schouder scherp, tintelend, dof of zwaar aan? Heb je last van kramp of krachtverlies? Of heb je het idee dat je fijne motoriek verslechtert? Misschien heb je last van een beknelde zenuw in je schouder. Dit kan komen door een harde val, maar ook door herhaalde bewegingen of andere problemen in je lichaam.

De klachten worden vaak erger als je je arm optilt, omdat dit de zenuwen verder beklemt. De pijn kan ook uitstralen naar andere lichaamsdelen, zoals je nek, hals en zelfs je kaken.

Nek- en schouderpijn

Heb je last van schouderpijn én nekpijn? Dat kan erg vervelend zijn, omdat je het de hele dag voelt. Je draait en beweegt immers continu je nek en je schouders. Nek- en schouderpijn kan veel verschillende oorzaken hebben. Denk aan een verkeerde slaaphouding, een verkeerde werkhouding, het verkeerd uitvoeren van een sportoefening en stress. Het kan ook veroorzaakt worden door een whiplash, een val, een spierziekte, een scheefstand van het bekken of een aandoening als artrose of reuma.

Hoelang duurt schouderpijn?

De meeste schouderklachten verdwijnen vanzelf na 2 tot 6 weken. Het herstel verloopt meestal snel als de schouderpijn een eenduidige oorzaak heeft, zoals een lichte sportblessure of als je schouder een vreemde beweging heeft gemaakt. Het duurt meestal langer als de pijn het gevolg is van langdurige overbelasting.

Afhankelijk van de oorzaak kan het herstel ook langer duren. Bij een frozen shoulder duurt de genezing bijvoorbeeld gemiddeld 1,5 jaar. Soms is er ook een operatie nodig om de klachten van schouderpijn te verhelpen. Neem contact op met een arts als je niet weet waar jouw schouderpijn vandaan komt, zodat je weet wat de oorzaak is en wat je kan doen voor het herstel.

Wat kan je zelf doen bij schouderklachten?

Het liefst houd je misschien je schouder stil als hij pijn doet. Maar in de meeste gevallen is het belangrijk om te blijven bewegen. Zo voorkom je dat je schouder stijf wordt en vast gaat zitten. Om te weten welke specifieke bewegingen je wel of juist beter niet kan maken, is het belangrijk om de oorzaak van je schouderpijn te kennen. Raadpleeg daarom altijd een arts.

In de meeste gevallen kan je proberen om je dagelijkse bezigheden gewoon uit te blijven voeren. Wel is het verstandig om al te zware belasting die de pijn duidelijk verergert, te vermijden. Vermijd ook herhalende bewegingen. Soms kan fysiotherapie nodig zijn om de spieren in je schouder te versterken en de bewegingsvrijheid van je arm te verbeteren. Ook hier adviseert de arts je over.

Om de pijn te verlichten kan je een pijnstiller zoals paracetamol nemen. Je kan je schouder ook koelen of verwarmen met een kruik. Dit kan prettig aanvoelen, maar versnelt het herstelproces niet.

Hoe kan je pijn in je schouder voorkomen?

Als je dagelijkse werkzaamheden veel van je schouders eisen, is een goede spierconditie belangrijk om schouderklachten te voorkomen. Een goed matras en kussen is ook belangrijk om nekpijn en schouderpijn na slapen te voorkomen. Let ook op de juiste techniek bij jouw werkzaamheden. Let bijvoorbeeld op je houding als je de hele dag achter de computer zit, leer hoe je sportoefeningen juist uitvoert en leer veilige tiltechnieken als je veel zware spullen draagt.

Zorg bij het sporten voor een goede warming-up en cooling-down. Acute blessures zijn helaas nooit helemaal te voorkomen.

Wanneer moet je naar de huisarts?

Schouderklachten verdwijnen meestal vanzelf weer. Bel je huisarts als:

  • de pijn niet afneemt na 2 weken.
  • de pijn erg heftig is en verergert.
  • de pijn erger wordt als je hoest.
  • je vermoedt dat je een blessure hebt, bijvoorbeeld door sport of een ongeval.
  • je schouder pijn gaat doen als je je inspant.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos-winkel. Wat je vraag ook is, we helpen je verder.

Overige hulp

Bekijk

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.