Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

gezonde spijsvertering

Gezonde spijsvertering

Je spijsvertering is heel belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat alle belangrijke voedingsstoffen uit je voeding worden opgenomen in je bloed, zodat je lichaam ze kan gebruiken. Maar hoe krijg je een optimale spijsvertering? Wij geven je acht tips!

Stofwisseling: wat is het eigenlijk?

Je stofwisseling is een lang traject dat begint in de mond. Vervolgens gaat het voedsel via je slokdarm door de maag, naar de darmen. Hier gaat het eerst door de dunne darm, vervolgens door de dikke darm en als laatste komt het in de endeldarm. Je stoelgang is een onderdeel van je spijsvertering. Afhankelijk van het soort voeding dat je eet duurt de totale vertering 24 tot 48 uur. Om je spijsvertering optimaal te laten werken is je voedingspatroon erg belangrijk. Sommige producten bevorderen je spijsvertering en andere belemmeren deze juist. Als je slecht eet merk je dit vooral aan je stoelgang: deze wordt anders. Maar wat kun je doen om een optimale stofwisseling en dus stoelgang te krijgen?

Tip 1: Eet veel vezels

Voor een optimale spijsvertering zijn vooral vezels belangrijk. Deze zorgen voor een goede werking van je darmen en dus voor een goede stoelgang. Wil je je gewicht in balans houden? Dan is het ook belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen. Ze geven een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel honger zult hebben. Vezels zitten onder andere in:

  • Volkorenbrood
  • Zilvervliesrijst
  • Volkorenpasta
  • Groente
  • Fruit
  • Aardappelen
  • Peulvruchten

Tip 2: drink voldoende water

Ook voldoende water drinken is erg belangrijk. Drink je namelijk te weinig, dan kunnen de vezels zich ophopen in je darmen waardoor je juist verstopt raakt. Je ontlasting wordt dan hard en droog. Daarnaast zorgt voldoende drinken ervoor dat afvalstoffen beter worden afgevoerd.

Tip 3: sla je ontbijt niet over

Het ontbijt een belangrijke maaltijd als je je spijsvertering optimaal wilt laten werken. Deze staat namelijk de hele nacht op een laag pitje. Door in de ochtend direct te eten komt de spijsvertering weer op gang. Een vezelrijk ontbijt zorgt ervoor dat je darmen weer in actie komen. Goed ontbijten kan de trek in ongezonde dingen, wat kan bijdragen aan een gezond gewicht. Ook geeft het juiste ontbijt voldoende energie om er de hele ochtend tegenaan te kunnen.

Tip 4: beweeg voldoende

Niet alleen je voeding is van belang voor je spijsvertering. Voldoende bewegen speelt ook een grote rol. Door te bewegen komen je darmen ook in actie, waardoor ze beter hun werk kunnen doen.

Tip 5: duik in je voedingspatroon

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die negatieve effecten kunnen hebben op je spijsvertingskanaal, klachten hiervan zijn:

  • Boeren
  • Winderigheid
  • Verstopping
  • Brandend maagzuur

Producten die een negatief effect kunnen hebben:

  • Kauwgom
  • Frisdranken met prik
  • Alcoholische dranken met prik
  • Eieren
  • Noten
  • Ui
  • Kool
  • Paprika
  • Spruitjes
  • Prei
  • Knoflook
  • Scherpe kruiden
  • Onrijp fruit
  • Light producten
  • Grote porties
  • Producten met veel suiker
  • Producten met veel vet

Tip 6: blijf op gezond gewicht

Overgewicht kan een negatieve invloed op de spijsvertering hebben. Het kan namelijk een oorzaak zijn van galstenen, brandend maagzuur en een vervette lever. Ook kan een ongezond gewicht een rol spelen in het krijgen van ziekten als dikke darm- of slokdarmkanker. Maar ook ondergewicht kan voor veel problemen zorgen, dus probeer dit te voorkomen en blijf op gezond gewicht.

Tip 7: rook niet!

Roken is niet alleen een risicofactor voor bepaalde vormen van kanker. Ook je spijsvertering wordt er niet blij van. Je kunt door roken last krijgen van maagslijmvliesontsteking, brandend maagzuur en oprispingen.

Tip 8: bewaar voedsel op de juiste manier

Naast gezond eten is het ook belangrijk om goed op de voedselhygiëne te letten. Via voedsel kun je namelijk eenvoudig schadelijke bacteriën binnenkrijgen. Hierdoor kun je een voedselinfectie of voedselvergiftiging oplopen. Let er dus goed op dat je voedsel niet te lang en op de juiste manier bewaart. Maar zorgt ook voor een goede bereiding. Vooral rauw vlees is een risicoproduct. Een voedselinfectie of -vergiftiging kan leiden tot misselijkheid, diarree, overgeven, buikkramp en koorts.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.