sigaret in hand op balkon

Stoppen met roken

Roken is een slechte gewoonte die helaas moeilijk af te leren is, maar: het is niet onmogelijk. Wil jij stoppen met roken? Wij vertellen je stap voor stap hoe je dit aanpakt om zo de slagingskans te vergroten.

Shop hier hulpproducten voor stoppen met roken:

Stap 1: voorbereiding

Als je eenmaal hebt besloten om te stoppen met roken, is het belangrijk dat je je op die beslissing voorbereidt. Een goede voorbereiding is het halve werk én vergroot de kans op succes. Zó bereid je je voor op stoppen met roken:

  • Bedenk waarom je wilt stoppen met roken. Het kan helpen om een lijstje te maken met de voordelen van stoppen met roken. Denk bijvoorbeeld aan gezonde longen, een mooie huid, de gezondheid van je kinderen of het besparen van geld. Op moeilijke momenten kun je dit lijstje erbij pakken om jezelf eraan te herinneren waarom je bent gestopt.
  • Kies een stopdatum. Prik de datum waarop je stopt met roken liever niet tijdens of vlak voor een stressvolle periode, bijvoorbeeld vlak voor een vakantie of verbouwing.
  • Stop in één keer met roken. Langzaam afbouwen is minder effectief dan in één keer stoppen. De valkuil van langzaam minderen is namelijk dat je het echte stoppen voor je uit blijft schuiven.
  • Gooi alle sigaretten weg. Controleer je jassen, handtassen en je auto op verdwaalde pakjes sigaretten. Neem ook afscheid van aanstekers en asbakken. Die heb je niet meer nodig, toch? Bovendien word je zo niet steeds herinnerd aan het roken.
  • Stop samen met je partner. Stoppen met roken is al moeilijk genoeg, maar wordt nog lastiger op het moment dat je partner de ene na de andere sigaret blijft opsteken. Probeer daarom samen te stoppen en vind steun bij elkaar. Is je partner er nog niet klaar voor om te stoppen? Vraag hem of haar dan om niet te roken in jouw bijzijn.
  • Praat erover met je partner, familie, vrienden en collega’s. Vertel dat je wilt stoppen met roken en vraag om steun.
Bekijk hier ons assortiment aan nicotine zuigtabletten >

Stap 2: nicotinevervangende middelen

Rook je meer dan tien sigaretten per dag, heb je al vaker geprobeerd om te stoppen met roken of heb je veel last van ontwenningsverschijnselen? Overleg dan met je huisarts of het verstandig is om bij het stoppen met roken nicotinevervangende middelen, bijvoorbeeld nicotine pleisters of nicotine kauwgom, te gebruiken. Nicotinevervangende middelen geven langzaam nicotine af, waardoor je minder zin hebt in een sigaret en minder last hebt van ontwenningsverschijnselen.

Hulp bij stoppen met roken

Geneesmiddel, pleister
€ 42,99
Geneesmiddel, smelttablet
€ 10,49
Geneesmiddel, pleister
€ 22,61
€ 25,89
Geneesmiddel, smelttablet
€ 9,45
Geneesmiddel, smelttablet
€ 14,69
Geneesmiddel, smelttablet
€ 27,29
Geneesmiddel,
€ 8,39
Geneesmiddel, spray
€ 31,39
Geneesmiddel,
€ 31,49
Geneesmiddel, spray
€ 29,89
Geneesmiddel, smelttablet
€ 27,29

Stap 3: begeleiding en ondersteuning

Kun je wel een steuntje in de rug gebruiken bij het stoppen met roken? Samen stoppen met roken of stoppen onder begeleiding van een deskundige vergroot de kans van slagen. Overleg met je huisarts welke vorm van begeleiding het beste bij jou past.

  • Telefonische coaching. Wil je stoppen met roken, maar weet je niet goed hoe je het moet aanpakken en wil je het liever niet helemaal alleen doen? Verschillende organisaties bieden telefonische coaching aan bij het stoppen met roken. Je wordt dan telefonisch begeleid door iemand die expert is in stoppen met roken.
  • Individuele begeleiding. Heb je meer behoefte aan face-to-face begeleiding? Je huisarts, een praktijkondersteuner of een coach kan je persoonlijk begeleiden bij het stoppen met roken.
  • Groepstherapie. Wil je graag samen stoppen met anderen? Dan is groepstherapie misschien iets voor je. Samen stoppen is makkelijker dan alleen én het vormt een stok achter de deur om stoppen vol te houden. Wil je meer informatie over begeleiding bij het stoppen met roken? Bel dan de gratis Stoplijn via 0800-1995 of kijk op www.ikstopnu.nl.

Wat zijn de ontwenningsverschijnselen van stoppen met roken?

Als je stopt met roken, kun je last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Dit zijn veelvoorkomende ontwenningsverschijnselen:

Vaak zijn deze verschijnselen na drie tot vijf weken verdwenen of sterk verminderd. Heb je na vijf weken nog steeds veel last van ontwenningsverschijnselen? Raadpleeg dan je huisarts.

Wat te doen bij plotselinge trek in een sigaret?

De behoefte om te roken zal nog vaak terugkeren, ook als je al langere tijd gestopt bent. Eén troost: hoe langer je van de sigaretten af weet te blijven, hoe minder die behoefte wordt. Snak je plotseling naar een sigaret? Geen paniek. Dit helpt:

  • Probeer te ontspannen. Haal diep adem door je neus en adem langzaam weer uit door je mond. Werkt dit niet? Ontdek dan waar jij wél rustig van wordt. Lees bijvoorbeeld een goed boek, neem een massage of breng een bezoek aan de sauna.
  • Bedenk dat het verlangen naar een sigaret maar even duurt en vanzelf weer verdwijnt.
  • Zoek afleiding. Drink bijvoorbeeld een glas water, ga een blokje om of ruim een rommelig laatje op.
  • Denk aan de reden(en) dat je bent gestopt met roken. Dit kan je helpen om door een moeilijk moment heen te komen.
Bekijk hier ons assortiment aan nicotine mondspray >

Tips om stoppen met roken vol te houden

  • Vermijd moeilijke situaties. Sla dat feestje waar veel gerookt wordt over en ook de rookpauze met je collega’s kun je beter overslaan, ook als je alleen meegaat voor de gezelligheid.
  • Drink met mate. Alcohol maakt dat je jezelf minder goed kunt beheersen en gemakkelijker laat overhalen om toch een sigaretje mee te roken. Zeker tijdens de eerste weken na je stopdatum doe je er dus verstandig aan om geen alcohol te drinken.
  • Kom van de bank af! Zodra je stopt met roken, verbetert je reuk- en smaakvermogen, waardoor je eetlust toeneemt. Dit kan resulteren in gewichtstoename. Daarom is het belangrijk om in beweging te blijven. Bovendien zorgt bewegen voor afleiding en ontspanning. Twee vliegen in één klap!
  • Beloon jezelf. Roken is een dure hobby. Een pakje sigaretten kost gemiddeld €7. Als je per week een pakje sigaretten rookt, dan bespaar je zo’n €360 euro per jaar als je stopt met roken. Rook je een pakje sigaretten per dag? Dan bespaar je ruim €2.500 per jaar! Trakteer jezelf op iets leuks met het geld dat je niet meer uitgeeft aan sigaretten.
  • Leer jezelf nieuwe gewoontes aan. Stak je ‘s ochtends altijd meteen een sigaret op? Of ging je in de pauze altijd even met dezelfde collega naar buiten om te roken? Vul deze momenten vanaf nu op een andere manier in. Verruil die sigaret voor een heerlijke kop thee in de ochtend en ga in de pauze voortaan bij je andere, gezellige collega’s in de kantine zitten.
  • Eet gezond en gevarieerd. Nicotine versnelt je stofwisseling en de werking van je darmen, waardoor je darmen lui kunnen worden. Zodra je stopt met roken, kun je last krijgen van obstipatie. Eet gezond, gevarieerd en vezelrijk om je stoelgang een handje te helpen. Het kan tot drie weken duren voordat je darmen er weer aan gewend zijn om alles zelf te doen.
  • Maak een plan hoe je omgaat met eventuele extra kilo’s. Veel mensen hebben de angst om aan te komen bij het stoppen met roken. Geldt dit ook voor jou? Bedenk dan van tevoren hoe je gewichtstoename zo veel mogelijk tegen kunt gaan. Neem je die paar extra kilo’s voor lief? Voorkom je gewichtstoename door meer te gaan sporten? Of zie je het stoppen met roken als een perfect moment voor een gezondere levensstijl?
  • Drink voldoende water. Als je veel vezels eet, is het belangrijk om daarnaast voldoende water te drinken. Anders raken je darmen nog meer verstopt. Drink elke dag 1,5 liter water om je darmen in beweging te houden.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.