meisje achter bureau met examenstress

Examenstress verminderen?

Gaat je hart iets sneller kloppen als je aan de eindexamens denkt? Wat voor vragen worden er gesteld en wat voor cijfers ga je halen? Zenuwachtig zijn voor de examens is niet erg! Maar lig jij er nachten van wakker? Dan is examenstress erg vervelend! Lees hier welke examenstress symptomen er zijn en hoe je met examenstress kan omgaan.

Wat is examenstress?

Als je lichaam onder druk wordt gezet maakt het stresshormonen aan. Gezonde spanning voor de eindexamens is niet erg. Ons lichaam presteert zelfs beter onder stress. Het wordt pas een probleem als je lichaam te veel stresshormonen aanmaakt en je hier lichamelijk klachten van krijgt.

Welke examenstress symptomen zijn er?

Te veel stress kan voor diverse lichamelijke klachten zorgen. Je kunt examenstress herkennen aan de volgende symptomen:

  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Moe en chagrijnig (door slecht slapen)
  • Stijve nek, schouders of pijn in de rug
  • Jeukende en rode huiduitslag (met name rondom het hoofd)

Ben jij erg gestrest en heb jij last van één of meerdere van deze symptomen? Probeer dan eerst de anti-examenstress tips hieronder. Ook kun je diverse zelfzorgmiddelen tegen stress nemen. Lees daarover hieronder verder. Helpen deze manieren of middelen niet? Ga dan langs bij je huisarts voor advies.

Anti-examenstress tips

Lichamelijke klachten die veroorzaakt worden door spanning zijn vervelend. Soms zo erg dat je minder goed presteert tijdens de examens, omdat je bijvoorbeeld veel te moe bent. Wil je je examenstress verminderen of voorkomen? Volg dan deze examenstress tips:

  1. Ga op tijd naar bed.
  2. Drink geen drank met caffeine.
  3. Bereid je goed voor.
  4. Doe ontspanningsoefeningen.
  5. Denk positief.

1. Ga op tijd naar bed

Ga op tijd naar bed zodat je voldoende slaapt. Ga dus niet de nacht doorhalen! Slaap is erg belangrijk om informatie en spanningen te verwerken. Bovendien ben je veel scherper als je een goede nacht hebt gehad. Wil je weten hoe lang je moet slapen? Lees hier dan alles wat je moet weten over slaap. Heb je erg last van slapeloosheid? Lees dan dit artikel over insomnia.

2. Drink geen drank met caffeine

Drink in de examentijd liever geen cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee of red bull. Je krijgt even kort energie van deze dranken, maar die zakt snel weg. Bovendien kun je ervan uitdrogen waardoor je hoofdpijn kunt krijgen en slechter kunt presteren.

3. Bereid je goed voor

Examenstress voorkomen is beter dan ‘genezen’. Zorg dat je de studiestof van binnen en buiten kent zodat je zelfverzekerd vragen kunt beantwoorden. Zorg er daarnaast voor dat je alles bij de hand hebt tijdens je examen. Van potloden en een gum tot je geodriehoek en rekenmachine. Een goede voorbereiding is het halve werk!

4. Doe ontspanningsoefeningen

Doe ontspanningsoefeningen om tot rust te komen! Zo zijn er bijvoorbeeld speciale ademhalingstechnieken die je leren om vanuit je buik te ademen. Wil jij hier meer over weten? Neem dan eens een kijkje op de website van Fonds Psychische Gezondheid.

5. Denk positief

Denk positief. Dit klinkt logisch, maar als je stress hebt, wil positief denken er nog weleens bij inschieten. Je hebt goed gestudeerd, dus je hoeft niet gestrest te zijn! Je kunt dit! Weet je een vraag even niet? Ga dan eerst door met een andere vraag. En in het ergste geval moet je een examen herkansen. Dat overkomt de beste!

Zelfzorgmiddelen tegen examenstress

Werken de examenstress tips niet? Blijf je erg onrustig of blijf je maar in je bed woelen? Ga dan langs je huisarts voor advies. In overleg zou je de volgende rustgevende zelfzorgmiddelen tegen examenstress kunnen nemen:

Wil je weten waar magnesium allemaal goed voor is? Of wil je weten hoe je valeriaan en melatonine mag gebruiken? Lees dan de artikelen over magnesium, valeriaan en melatonine.

Faalangst

Examenstress kan ook effect hebben op de mentale gezondheid. Zo kunnen er negatieve gedachtes in je hoofd spelen zoals ‘ik ga slechte cijfers halen’ of ‘ik ga het examen falen’. Deze angst kan zo erg worden dat je tijdens een examen een black-out krijgt. In dat geval blokkeer je volledig en kun je de vragen niet meer beantwoorden. Heb jij last van negatieve gedachtes of van black-outs? Dan heb je waarschijnlijk last van faalangst. Ga in dat geval langs bij je huisarts voor persoonlijk advies.

Bekijk ook ons assortiment aan slaap en rust zelfzorgmiddelen. Wil je meer weten of heb je advies nodig? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.