Vertraging op bezorgen van bestellingen en retouren. Lees meer

vrouw zit op een bank

Vermoeide benen en voeten

Iedereen heeft wel eens vermoeide benen of vermoeide voeten die zwaar aanvoelen na een dag wandelen of lang staan. Maar als zware benen vaker voorkomen dan normaal, kunnen ze ook een teken zijn van onderliggende problemen. Denk bijvoorbeeld aan een probleem met de bloedsomloop in de benen of een spier- of zenuwaandoening. Hoe ontstaan zware, vermoeide benen en voeten en wat kun je ertegen doen? Je leest het in dit artikel.

Vermoeide benen door overbelasting

Dat je benen zwaar en vermoeid aanvoelen na het spelen van een voetbalwedstrijd of na een flink stuk hardlopen is niet zo vreemd. De spieren in je benen zijn dan (over)vermoeid na grote inspanning. Als het goed is neemt het zware gevoel na verloop van tijd af bij voldoende rust.

Ook het meedragen van extra gewicht kan ervoor zorgen dat de spieren in je benen overbelast raken. Zware benen kunnen dus ontstaan door zwangerschap of overgewicht. Je spieren raken dan vermoeid door het continu meedragen van het extra gewicht.

Ook een verkeerde stand van de voeten kan leiden tot vermoeidheidsklachten in de benen of voeten. Dit komt bijvoorbeeld voor bij platvoeten, verkeerde afwikkeling van de voeten of bij holvoeten. De spieren in je voeten, enkels en benen zijn dan continu bezig met het corrigeren van je lichaamshouding ten opzichte van je voeten. Dit is erg vermoeiend voor je spieren, wat kan leiden tot een zwaar gevoel in de benen en vermoeide voeten.

Vermoeide benen door vaatproblemen

Een andere veelvoorkomende oorzaak van vermoeide benen is een probleem met de bloedsomloop. Bij aderverkalking kan er bijvoorbeeld niet genoeg zuurstof vervoerd worden naar de benen. De spieren in je benen verkrampen dan door het zuurstoftekort, wat leidt tot pijn en vermoeidheid. Dit noem je ook wel etalagebenen.

Ook problemen met de aders die het bloed naar het hart vervoeren kunnen vermoeide benen veroorzaken. Wanneer de aders het bloed niet goed afvoeren, kunnen je benen zwaar en vermoeid aanvoelen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer de kleppen in de aders zich niet goed sluiten. Hierdoor zakt een gedeelte het bloed door de zwaartekracht weer terug in de benen. De aderen kunnen hierdoor ook extra uitzetten. Vermoeide, zware benen door vaatproblemen gaan dan ook vaak gepaard met spataderen en opgezette benen.

Vermoeide benen door magnesium- of vitaminetekort

Magnesium is belangrijk voor het goed werken van je spieren. Daarom worden vermoeide benen wel eens in verband gebracht met een magnesiumtekort. Een magnesiumtekort gaat samen met spierkrampen, die je beenspieren kunnen vermoeien. Maar, een magnesiumtekort komt bijna nooit voor, omdat het mineraal in veel voedingsmiddelen zit.

Mensen denken ook vaak dat je zware, vermoeide benen en voeten kunt krijgen van een vitaminetekort. Hier is geen overtuigend wetenschappelijk bewijs voor. Wel is bekend dat vitamine D belangrijk is voor een goede werking van je spieren. Een vitamine D-tekort zou dus ook van invloed kunnen zijn op het vermoeide gevoel in je benen.

Denk je dat je misschien een magnesium- of ander vitaminetekort hebt? Ga dan niet zomaar supplementen slikken! Laat eerst testen of je daadwerkelijk een tekort hebt door je huisarts.

Zware benen door een spier- of zenuwaandoening

Spier- en zenuwaandoeningen kunnen ervoor zorgen dat je spieren sneller vermoeid raken dan normaal. Soms sturen de zenuwen je spieren niet goed aan of is er te weinig spierweefsel. Hierdoor kunnen je spieren minder goed functioneren en raken ze sneller vermoeid. Denk bijvoorbeeld aan multiple sclerose, spierdystrofie of het Guillain-Barré syndroom. Spier- en zenuwaandoeningen zijn maar zelden de oorzaak van vermoeide benen. Daarbij gaan deze aandoeningen vaak gepaard met andere symptomen. Je hoeft je dus niet gelijk zorgen te maken bij benen die zwaar en vermoeid aanvoelen.

Wat te doen bij zware benen?

Tegen de meeste oorzaken van vermoeide, zware benen kun je zelf iets doen. Lees hier enkele oplossingen:

  • Beweeg regelmatig. Beweging activeert de zogenoemde spierpomp in de benen, die helpt om het bloed terug naar het hart te pompen.
  • Zorg voor een gezond gewicht. Niet alleen hoeven je benen dan minder gewicht te dragen, maar het heeft ook een positief effect op je bloedvaten. Een gezond gewicht helpt vaatblokkades te voorkomen.
  • Wen jezelf een gezonde levensstijl aan. Denk aan gezond eten, voldoende bewegen, niet roken en een gematigde alcoholconsumptie. Deze aanpassingen leiden tot een betere doorbloeding in je benen, waardoor je minder last hebt van zware benen.
  • Draag steunkousen voor het afvoeren van het bloed uit te benen bij aderproblemen.
  • Zorg voor een juiste voetstand. Een podotherapeut kan onderzoeken hoe je voeten staan en de stand eventueel corrigeren. Bijvoorbeeld met orthopedische steunzolen of schoenen. Door het corrigeren van de stand van je voeten, hoeven je benen zich minder in te spannen. Indien nodig kan aanvullende fysiotherapie of oefentherapie verder helpen bij het corrigeren van je voetstand.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje