Vrouw in zen pose aan water met opkomende zon

Mindfulness voor beginners

Je zit in de trein onderweg naar huis en je bedenkt wat je vandaag allemaal nog moet doen. De kinderen ophalen, boodschappen doen, eten koken en je wilt eigenlijk ook nog even een uurtje sporten. Je werkt je drie slagen in de rondte om alles gedaan te krijgen maar je blijft gehaast. Heb je wel eens aan mindfulness gedacht? Mindfulness geeft je de mogelijkheid om rust te vinden in je hectische leven. Nieuwsgierig geworden? Lees dan verder.

Wat is mindfulness?

We zijn vaak bezig met gedachten die over de toekomst gaan: “Vanavond moet ik echt even die telefoontjes plegen” of “Wat doe ik aan naar dat feestje komend weekend?” Mindfulness komt voort uit het boeddhisme. Het zorgt ervoor dat je al die zorgen over ‘straks’ en ‘morgen’ los kunt laten. Met behulp van makkelijke oefeningen kun je je aandacht volledig focussen op het heden en leer je genieten van het hier en nu. Zo zit je binnen no-time beter in je vel!

Is mindfulness hetzelfde als meditatie?

Nee, deze twee dingen zijn niet precies hetzelfde. Ook al helpen ze je allebei met tot rust komen en ontspannen, de focus ervan is anders. Meditatie gaat over lichamelijke en geestelijke stilte, mindfulness benadrukt de aandacht voor het hier en nu. Met ontspanningsoefeningen kun je ook tot rust komen op een drukke dag. Probeer eens uit welke manier van rust vinden voor jou het beste werkt!

Hulp om te ontspannen

€ 4,39
Promotie:
Van € 9,49 voor € 7,59
Promotie: Promotie voorwaarden: Dove alle varianten, combineren mogelijk. M.u.v. Zeep, mini's en cadeausets
lotion
€ 7,35
€ 4,39
€ 6,99
creme
€ 7,99
Promotie: Promotie voorwaarden: Puressentiel alle varianten. Medisch hulpmiddel; lees vóór gebruik de gebruiksaanwijzing.
olie
Van € 19,95 voor € 16,96
Promotie:
Van € 9,95 voor € 7,96

Bekijk ons hele assortiment aan supplementen die je helpen te ontspannen >

Wat zijn de voordelen van mindfulness?

Het is wetenschappelijk bewezen dat mindfulness veel voordelen heeft. Zo werkt het stressverlagend, vergroot het je creativiteit en komt het ten goede aan je humeur. Bovendien kun je dankzij mindfulness veel tijd besparen. Je focus wordt groter waardoor je productiviteit omhoog schiet.

Hoe pas je mindfulness toe?

Plan elke dag een moment in waarop je je even op het hier en nu focust. Dat is helemaal niet moeilijk of tijdrovend, want mindful kun je al worden in vijf minuten. Probeer eens om mindful te lopen, of doe je koptelefoon af om mindful te luisteren naar de geluiden om je heen. Wees je bewust van je omgeving en sta even stil bij wat je waarneemt. Zo makkelijk kan het zijn om mindful te leven!

Mindfulness oefeningen

Beetje abstract, dat mindful leven? Deze oefeningen voor beginners zijn supersimpel. Je kunt ze makkelijk inplannen in je drukke agenda. Het enige wat je hoeft te doen is openstaan voor de rust en proberen niet afgeleid te raken. Lukt dat niet zo goed? No worries! Ook bij mindfulness geldt: oefening baart kunst.

Oefening 1: drie, twee, één, go!

Veel mensen vinden het lastig om hun aandacht te focussen op het hier en nu. Door te tellen kunnen je je brein kalmeren en hoofd even leeg maken. Eigenlijk werkt het hetzelfde als schaapjes tellen.

  • Richt je focus op je ademhaling.
  • Tel je ademhaling en start met één.
  • Tel rustig door tot tien en begin dan weer opnieuw bij één.
  • Als je merkt dat je aandacht vervlogen is, begin dan weer opnieuw bij één.
  • Houd dit net zo lang vol totdat je merkt dat je volledige aandacht hebt voor het nu.

Oefening 2: niet denken, maar voelen

Deze oefening kun je in principe met ieder lichaamsdeel doen, maar voor nu focussen we op je voeten. Deze oefening kun zelfs doen op werk, in de trein of in de bus.

  • Richt je aandacht op je linkervoet.
  • Voel je voet zonder dat je hem beweegt.
  • Denk eens na: voelt je voet warm of koud? En hoe voelt de grond onder je voeten?
  • Voel nu de zijkanten van je voeten, de bovenkant, je hiel en je enkel, opnieuw zonder je voet te bewegen!
  • Ga één voor één je tenen na. Voel je onderscheid tussen je tenen?
  • Herhaal de oefening nu bij je rechtervoet.

Oefening 3: eet je mindfull

Leg die krant of telefoon eens weg tijdens het eten. Met deze oefening ga je zonder enige afleiding van een gesprek of andere prikkels eten. Bon appétit! 

  • Zorg ervoor dat je de tijd neemt voor je eten.
  • Voorkom dat je afgeleid wordt door je telefoon, computer of tv.
  • Neem een hap, maar wacht nog even met kauwen.
  • Laat je zintuigen hun werk doen. Wat ruik je? Welke structuur voel je? Wat proef je?
  • Kauw rustig op je eten en proef hoe de structuur verandert en welke smaken er loskomen.
  • Slik bewust je eten door en wacht even voordat je een volgende hap neemt.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.