spinazie, dadels en cacaopoeder

Silicium

Mineralen zijn stofjes die ervoor zorgen dat ons lichaam zijn werk goed kan doen. Silicium is zo’n mineraal. Waar is het goed voor? Hoe herken je een tekort? Lees verder!

Wat is silicium?

Silicium is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Het wordt ook wel kiezelzuur genoemd.

Waar is silicium goed voor?

Silicium:

  • Speelt een rol in de aanmaak van de eiwitten keratine en collageen.
  • Ondersteunt de conditie van je haar, nagels en huid.
  • Draagt bij aan sterke botten.

Hoeveel silicium heb je per dag nodig?

Omdat het Voedingscentrum silicium niet aanmerkt als essentieel (onmisbaar), is er geen richtlijn voor opgesteld. Door gezond en gevarieerd te eten krijg je voldoende silicium binnen.

Waar zit silicium in?

Silicium zit in veel soorten voeding, zoals:

  • Brandnetel
  • Gierst
  • Haver
  • Dadels
  • Rozijnen
  • Bruine rijst
  • Bonen
  • Bananen
  • Knolgroenten
  • Spinazie

Hoe herken je een siliciumtekort?

Een siliciumtekort komt niet vaak voor. Je kunt een tekort herkennen aan een verminderde conditie van je huiddroog haar en broze nagels die sneller breken. Vermoed je dat je een siliciumtekort hebt? Ga dan nooit zomaar supplementen slikken, maar overleg met je huisarts. Door supplementen te slikken kun je namelijk een teveel aan silicium binnenkrijgen. Het is niet duidelijk of een teveel aan silicium schadelijk voor je is.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.