Kalium

Kalium, ook wel potassium genoemd, is een mineraal dat onder andere helpt bij het verlagen van de bloeddruk. In een heel groot deel van onze dagelijkse voeding komt kalium voor. Benieuwd hoeveel je hier elke dag van nodig hebt? Of waar het nog meer goed voor is? Lees dan verder!

Wat is kalium?

Kalium is een mineraal dat in verschillende processen in je lichaam samenwerkt met het mineraal natrium. We halen dit mineraal uit onze voeding. Het is een onmisbaar mineraal voor het menselijk lichaam.

Waar is kalium goed voor?

Kalium draagt bij aan de vochtbalans en bloeddruk, het doorzetten van zenuwsignalen en het stimuleren van onze spiersamentrekkingen.

Kalium en de bloeddruk

Doordat kalium de vochtbalans in ons lichaam reguleert, houdt dit mineraal de normale bloeddruk in stand.

Kalium en zenuwen & spieren

Kalium speelt een rol bij de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen. Deze prikkeloverdracht zorgt voor het samentrekken van spieren, de hartslag, reflexen en nog veel meer processen.

Hoeveel kalium per dag?

De Referentie Inname (RI)* voor kalium is door de Gezondheidsraad vastgesteld op 2000 milligram per dag. Hoeveel je er precies van nodig hebt, hangt af van je leeftijd en geslacht. In de onderstaande tabel vind je de aanbevolen hoeveelheden per leeftijdsgroep:

Leeftijd RI kalium in mg/dag
Kinderen  
6-11 maanden 1100
1-2 jaar 1400
3-8 jaar 1800
Jongens 9-13 jaar 3300
Meisjes 9-13 jaar 2900
Volwassenen  
Mannen >14 jaar 3500
Vrouwen >14 jaar 3100
Zwangere vrouwen 3100
Vrouwen die borstvoeding geven 3100

*Voor de wettelijke Referentie Inname voor kalium verwijzen we je naar www.supplementinfo.nl.

Wanneer heb je behoefte aan extra kalium?

Omdat heel veel voedingsmiddelen kalium bevatten, is de kans groot dat je voldoende kalium binnenkrijgt als je gezond en gevarieerd eet. Wel kan het slikken van plaspillen ervoor zorgen dat teveel kalium via de urine je lichaam verlaat. Het kan in dat geval verstandig zijn om extra voeding te eten waar kalium in zit. Ook kun je ervoor kiezen om kaliumsupplementen te slikken.

Vermoed je een kaliumtekort?

Vermoed je dat je te weinig kalium binnenkrijgt via je voeding? Neem dan contact op met je huisarts.

Te veel kalium?

Hoewel veel van onze voeding een hoge doses kalium bevat, is het bijna onmogelijk om er via voeding te veel van binnen te krijgen. Wel kan een overschot ontstaan wanneer je nieren niet optimaal functioneren. Vermoed je een teveel aan kalium? Neem dan contact op met je huisarts.

Waar zit kalium in?

Heel veel producten die wij dagelijks eten en drinken, bevatten kalium. Denk bijvoorbeeld aan groenten, fruit, vlees, vis, aardappelen, zuivel en brood.

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van voedingsmiddelen die kalium bevatten:

Voedingsmiddel Hoeveelheid kalium in mg
Biefstuk (gaar, 70 gram) 393
Zalm (100 gram) 455
1 aardappel (70 gram)  240
1 kleine banaan (100 gram) 374
Broccoli (gekookt, 50 gram) 200

Let op: wanneer je aardappelen of groenten in ruim water kookt, gaat er een deel van de kalium verloren.

Kaliumtabletten

Als je niet genoeg kalium binnenkrijgt via de voeding, kan het verstandig zijn om wat extra’s van deze vitamine in te nemen in de vorm van kaliumtabletten. Laat je persoonlijk adviseren in een van onze winkels.

Lees hier verder over natriummagnesiumvitamine Avitamine B6, en het gebruik van vitamines!