vrouw staat op weegschaal

Buikvet

Iedereen heeft vet in zijn of haar lichaam. Dat is heel normaal en gezond. Maar te veel buikvet is ongezond. Wil je weten waarom dat zo is? Lees dan verder!

Waarom is buikvet ongezond?

Zelfs mensen met een platte buik hebben buikvet. Dat zorgt voor wat bescherming rond je organen. Maar overtollig buikvet doet dit niet. Vetcellen die zich rond de organen ophopen, zijn namelijk actiever dan vetweefsel op andere plekken, zoals op je heupen. Ze produceren onder andere hormonen en hebben invloed op bijvoorbeeld de opname van insuline. Bij een ongezonde levensstijl en veel overtollig buikvet is er een verhoogde kans op cholesterol en hart- en vaatziekten.

Wat moet je doen om buikvet te verbranden?

Helaas kun je niet plaatselijk vet verbranden. Als je je buik wilt aanpakken, moet je dus je hele lichaam aanpakken! Dat doe je door meer te bewegen en door gezonder en minder te eten. Wij geven je hieronder wat algemene tips, maar voor advies op maat kun je het best contact opnemen met je huisarts, een diëtist of een personal trainer.

Gezonde voedingskeuzes bij buikvet

Als je buikvet wilt aanpakken, is het niet alleen belangrijk om minder te eten, maar ook om gezonder te eten. Wij geven je wat tips om gezonder te eten, die je gewoon in je dagelijkse eetpatronen kunt verwerken:

  • Eet veel plantaardige producten zoals fruit, groenten en volkoren graanproducten. Deze voedingsmiddelen bevatten veel vezels, vitamines en mineralen die goed zijn voor je gezondheid.
  • Drink veel water. Je lichaam kan op die manier afvalstoffen makkelijker afvoeren, waardoor ze niet in je lichaam worden opgeslagen.
  • Begin de dag goed met een gezond ontbijt. Onderzoek laat zien dat mensen die het ontbijt overslaan eerder buikvet krijgen.
  • Eet veel eiwitten. Eiwitten geven je snel een vol gevoel, waardoor je minder eet. Ze zitten bijvoorbeeld in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Deze vis bevat ook omega 3-vetzuren, die het risico op hart- en vaatziekten kunnen verlagen.
  • Stop met het eten van snelle suikers zoals koek, snoep, chocolade, maar ook witbrood, witte pasta en patat. Vergeet ook frisdranken en vruchtensappen niet. De suikers in dit soort producten geven een opgeblazen gevoel, maar niet een langdurig vol gevoel. Daardoor krijg je snel weer honger.
  • Laat alcoholische dranken staan. Het drinken van drankjes met alcohol verhoogt de opslag van vetmassa.
  • Vermijd transvetten. Die zitten in gebakken en gefrituurd voedsel. Ook snacks zoals chocolade, gebak, ijs en chips bevatten vaak deze vetten. Transvetten zijn flink bewerkt en dat maakt ze schadelijk voor je gezondheid.

Buikspieroefeningen bij buikvet

Als je alleen buikspieroefeningen doet, train je wel je buikspieren, maar dat betekent niet dat buikvet verdwijnt. Daarom is het belangrijk om je hele lichaam te trainen, in combinatie met een gezond eetpatroon. Lees eens onze artikelen over beginnen met sporten of over thuis sporten. Misschien is high intensity interval training wel iets voor jou.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.