Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

ventilator met schaduw

Opvliegers

Tijdens een etentje zit je lekker te kletsen met vriendinnen, als je plotseling wordt overvallen door een opvlieger. Je begint te transpireren, je hart klopt sneller en je gezicht en hals worden rood. Geen zorgen: opvliegers zijn vervelend, maar ze vormen gelukkig geen bedreiging voor je gezondheid. Wil jij weten wat je zelf kunt doen tegen opvliegers? Lees dan verder.

Hoe ontstaan opvliegers?

Als je last krijgt van opvliegers, is dit vaak een teken dat je in de overgang bent. In de overgang krijg je te maken met hevige hormonale veranderingen. Je lichaam maakt steeds minder hormonen, zoals oestrogeen en progesteron, aan. In de hersenstam bevindt zich een thermostaat die je lichaamstemperatuur reguleert. Deze thermostaat staat ook onder invloed van oestrogenen. In de overgang daalt de hoeveelheid oestrogeen in het bloed, waardoor de thermostaat denkt dat er sprake is van een te hoge lichaamstemperatuur. Om de warmte kwijt te raken, ga je zweten, gaat je hart sneller kloppen en krijg je het warm. Hierdoor daalt je lichaamstemperatuur weer. Dit is een opvlieger.

Hoeveel vrouwen in de overgang krijgen last van opvliegers?

Heb je last van opvliegers? Dan ben je niet de enige! Ongeveer tachtig procent van de vrouwen in de overgang krijgt te maken met opvliegers. Opvliegers kunnen heel kort duren, maar ook wel eens een kwartier of langer. Sommige vrouwen hebben er een paar maanden last van, anderen meerdere jaren. Tien jaar na de laatste menstruatie heeft nog altijd vijf procent van de vrouwen last van opvliegers.

Zijn opvliegers gevaarlijk?

Opvliegers kunnen erg vervelend zijn, maar ze zijn gelukkig volkomen onschuldig en niet schadelijk voor je lichaam. Heb je veel last van opvliegers? Verder in dit artikel lees je wat je zelf kunt doen tegen opvliegers. Blijven de opvliegers hevig, wat je ook probeert? Maak dan een afspraak met je huisarts.

Wat kun je doen tegen opvliegers?

Dit kun je zelf doen om de duur en/of de intensiteit van opvliegers te beïnvloeden:

  • Probeer stress en hevige emoties te verminderen. Door stress komt er meer adrenaline vrij, waardoor het aantal opvliegers toeneemt.
  • Trek laagjes kleding aan. Als je meerdere laagjes kleding over elkaar aantrekt, kun je tijdens een opvlieger een aantal kledingstukken uittrekken. Zo maak je de intensiteit van je opvlieger wat minder heftig. Tip: draag katoen en geen synthetische stoffen. Katoen kan veel vocht opnemen en voelt comfortabel aan bij warmte. Synthetische stoffen nemen juist slecht vocht op, waardoor je kleding snel aan je lichaam plakt bij een opvlieger.
  • Vermijd warme ruimtes. Sommige vrouwen krijgen vaker een opvlieger als ze in een warme ruimte zijn. Ook een warm bad kan een opvlieger uitlokken. Probeer deze situaties te vermijden als dit ook voor jou geldt.
  • Stop met roken. Vrouwen die roken, blijken eerder, vaker en langer last te hebben van opvliegers.
  • Beweeg meer. Uit enkele wetenschappelijke onderzoeken is naar voren gekomen dat vrouwen die regelmatig bewegen minder last hebben van opvliegers.
  • Zorg voor een gezond BMI. Onderzoek wijst uit dat vrouwen met een hoog BMI meer kans hebben op heftige opvliegers. Heb je overgewicht en veel last van opvliegers? Dan doe je er dus verstandig aan om wat gewicht te verliezen.
  • Gebruik van medicijnen en homeopatische middelen. Opvliegers kun je te lijf gaan met hormonale medicijnen, niet-hormonale medicijnen en homeopathische middelen.
  • Controleer je medicijnen. Bepaalde medicijnen kunnen de kans op opvliegers verhogen of juist verlagen. Denk aan bepaalde medicijnen die worden gebruikt bij hoge bloeddruk. Wil je weten of jouw medicijnen van invloed zijn op je opvliegers? Neem dan contact op met je huisarts.

Wat kun je beter wel en niet eten als je last hebt van opvliegers?

Je kunt opvliegers proberen in te perken door te letten op wat je eet en drinkt. Voeding heeft namelijk veel invloed op de intensiteit en frequentie van opvliegers. Fyto-oestrogenen zijn bijvoorbeeld plantaardige hormonen die het aantal opvliegers of de hevigheid ervan verminderen. Ze komen van nature voor in voedingsmiddelen, zoals:

  • Sojaproducten, peulvruchten, amandelen, lijnzaad en graansoorten als tarwe, mais, gerst en rogge.
  • Bepaalde noten en zaden, zoals amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten en lijnzaad
  • Peulvruchten, zoals kikkererwten, kidneybonen en linzen
  • Graansoorten, zoals tarwe, maïs, haver, gerst en rogge
  • Planten, zoals rode klaver en luzerne.

Naast fyto-oestrogenen bestaan er nog meer voedingsmiddelen die een gunstige werking hebben op opvliegers:

  • Fruit, zoals appels, perziken, peren en mango’s
  • Groenten, zoals broccoli, paprika, rabarber en koolsoorten Aardappels
  • Gezonde vetten en oliën, zoals olijfolie, sojaolie, walnootolie en zonnebloemolie
  • Zuivelproducten, zoals yoghurt, karnemelk en kwark
  • Eieren
  • Vis, zoals makreel, haring, paling, sprot en bokking
  • Zoetstoffen, zoals honing, kandij, ahornsiroop en dadelsiroop

Bepaalde voedingsmiddelen kun je beter vermijden als je last hebt van opvliegers. Veel vrouwen ervaren dat de onderstaande voedingsmiddelen opvliegers kunnen versterken:

  • Pittig of gekruid voedsel
  • Koffie, thee, frisdrank en alcohol
  • Suiker en producten gemaakt van wit meel
  • Producten die veel eiwitten bevatten
  • Vlees en gevogelte
  • Conserveringsmiddelen

Heb je vragen of wil je graag persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

 

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.