Veiligheidswaarschuwing voor de Olcay Gulsen Kruik in zachte Furry Hoes. Klik hier

gele bloemen

Oestrogeen

Het hormoon oestrogeen is hét belangrijkste geslachtshormoon bij vrouwen. Het wordt in de eierstokken aangemaakt. Oestrogeen is van grote invloed op de stofwisselingsprocessen van de hersenen, bloedvaten, botten en slijmvliezen. Maar hoe werkt dit hormoon eigenlijk en hoe houd je je oestrogeenspiegel in balans? Wij vertellen het je.

Oestrogeen en puberteit

Tijdens de puberteit stijgt de oestrogeenspiegel waardoor de geslachtsorganen veranderen. De borsten, baarmoeder en vagina maken een groei door en de menstruele cyclus komt op gang.

Maar oestrogeen is bij nog veel meer lichamelijke processen betrokken. Het kan onder andere bijdragen aan:

  • Een mooie gezonde huid
  • Sterke botten
  • Een normale bloeddruk
  • Een normale cholesterolspiegel
  • Goede hersenfuncties
  • Emotionele balans
  • De doorbloeding en vochthuishouding in de vagina
  • Opbouw van het baarmoederslijmvlies

Hoe werkt oestrogeen in het lichaam?

Je hebt oestrogeen nodig voor bijna alle lichaamsweefsels in je lichaam. Daarnaast kan het hormoon ook bijdragen aan een evenwichtige hormoonspiegel. Oestrogeen wordt daarom ook wel gezien als de vrouwelijke tegenhanger van testosteron. Na je 35ste begint je oestrogeenspiegel te dalen.

Een tekort maar ook een teveel van oestrogeen kan gezondheidsproblemen veroorzaken. De problemen die je met je oestrogeengehalte kunt ervaren, zijn voor een deel genetisch bepaald, maar vooral je leefstijl heeft hier veel invloed op.

Zorg voor een gezond vetpercentage

Voor een gezonde oestrogeenspiegel moet je je vetpercentage in de gaten houden. Oestrogeen kan namelijk een rol spelen in de aanmaak van vet en draagt bij aan het vasthouden van vocht. Als oestrogeen in te grote hoeveelheden door de eierstokken wordt afgescheiden of als de oestrogeenspiegel niet in evenwicht is met het geslachtshormoon progesteron, kan dit tot gewichtstoename leiden. Het aangekomen vet produceert zelf ook weer oestrogeen, waardoor de vetophoping nóg sneller gaat en er nóg meer oestrogeen wordt aangemaakt. Een vicieuze cirkel dus.

Een te laag vetpercentage kan weer een tekort aan oestrogeen veroorzaken. Dit kan onder andere leiden tot het uitblijven van de menstruatie, haaruitval of botontkalking.

Eet voldoende vezels, groenten en fruit

Goede voeding is sowieso een belangrijke voorwaarde om gezond te blijven. Maar sommige stoffen uit voeding kun je als vrouw extra goed gebruiken, denk aan plantaardig oestrogeen. Dit noemen we fyto-oestrogenen. Deze komen voor in diverse groenten (zoals asperges, peulvruchten, groene paprika, broccoli), vruchten (appelen en peren) en granen (tarwe).

Plantaardig oestrogeen heeft een veel zwakkere werking dan menselijk oestrogeen, maar het heeft wel positieve eigenschappen. Zo kan het oestrogeenreceptoren blokkeren, waardoor menopauzeklachten mogelijk kunnen worden verlicht. Daarnaast kan het hormoon bijdragen aan het remmen van de productie van enzymen die betrokken zijn bij de groei van kankercellen.

Vermijd stress

Stress heeft ook veel invloed op je oestrogeenpeil. Bij langdurige stress kan er meer progesteron worden aangemaakt. Progesteron is een belangrijk hormoon, omdat het de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam in evenwicht houdt. Door stress kan de verhouding tussen oestrogeen en progesteron uit balans raken.

Kom in beweging

Overgangsklachten en botontkalking hangen sterk samen met je oestrogeenpeil. Het is daarom zaak om met name na je 35ste aan een evenwichtig oestrogeenpeil te werken. Diverse onderzoeken wijzen uit dat vrouwen die voldoende bewegen, minder last hebben van de overgang en botontkalking. Daarnaast werkt sport stressverminderend en kan het je helpen bij afvallen.

Hoe zit het met seks?

Houd er rekening mee dat in de overgang de vagina, door de afname van oestrogeen, minder vochtig is tijdens het vrijen. Door de verminderde doorbloeding worden de vaginawand en de schaamlippen kwetsbaarder. De seks kan hierdoor als minder prettig worden ervaren. Met het gebruik van een glijmiddel ontstaat er minder wrijving en kan de seks weer plezieriger worden.

Shop nu

Medisch hulpmiddel,
€ 10,79
gel
€ 11,95
gel
€ 11,89
€ 15,85
€ 7,69
Promotie: Promotie voorwaarden: Etos intimiteit alle varianten, combineren mogelijk.
Medisch hulpmiddel,
€ 4,09
gel
€ 8,49
€ 14,29

Roken is slecht voor het oestrogeengehalte in je lichaam

Vrouwen die roken komen één à twee jaar eerder in de overgang. Een duidelijk teken dat roken een ongunstige werking heeft op je oestrogeenpeil. Naast roken zijn er ook andere producten die je beter niet te veel kunt consumeren zoals:

  • Koffie, thee, frisdranken en alcohol
  • Suiker en producten gemaakt met wit meel
  • Producten die veel eiwitten bevatten
  • Producten met conserveringsmiddelen
Bekijk hier ons stoppen met roken assortiment > 

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje