toiletten

Aambeien

In het dagelijks leven wordt er niet zoveel over dit onderwerp gesproken: aambeien. Toch heeft iedereen aambeien. Je bent nu misschien een beetje geschrokken, maar geen zorgen! Vaak blijven de aambeien gewoon op hun plek zitten en heb je er dus geen last van. Als je er wel last van hebt, is het een goed idee om verder te lezen. Wij vertellen je namelijk alles wat je over aambeien moet weten!

Shop direct aambeienzalf

Wat zijn aambeien?

Iedereen heeft zwellichamen in de endeldarm, vlakbij de anus. Zwellichamen zijn een sponsachtig netwerk van bloedvaten die bedekt zijn met een dun laagje slijmvlies. Deze zwellichamen hebben een belangrijke functie. Om dit te begrijpen, is het belangrijk om eerst de functie van de anus uit te leggen. Je anus is een kringspier die opengaat als je moet poepen. De zwellichamen zorgen ervoor dat je kringspier gesloten blijft als je niet naar het toilet hoeft, zodat je niet plotseling ontlasting kunt verliezen. Als je last hebt van aambeien, dan zijn deze zwellichamen zo opgezwollen dat ze te ver naar beneden zakken (inwendige aambeien), of hebben ze zelfs hun weg naar buiten gevonden (uitwendige aambeien).

Wat zijn de symptomen van aambeien?

De meest voorkomende symptomen van aambeien zijn:

  • Jeuk en/of pijn aan de anus
  • Helder bloed en/of slijm bij de ontlasting
  • Een branderig gevoel aan de anus
  • Een drukkend, pijnlijk gevoel (bij uitwendige aambeien)
  • Het ongewenst verliezen van ontlasting

Heb je last van (helder) bloedverlies en/of slijm bij je ontlasting? Raadpleeg dan altijd je huisarts. Schaam je ook vooral niet om aambeien met je huisarts te bespreken. Hij of zij ziet namelijk wekelijks patiënten die hier last van hebben.

Hoe ontstaan aambeien?

Aambeien ontstaan door te veel druk rond de anus. Hierdoor raken de zwellichamen geïrriteerd, zwellen ze op en rekken ze uit. Te veel druk kan veroorzaakt worden door:

  • Te hard persen: harde ontlasting of persen wanneer je eigenlijk nog niet naar het toilet moet, zorgt ervoor dat er te veel druk ontstaat op de zwellichamen.
  • Een vezelarm voedingspatroon: vezels zijn van essentieel belang voor een goede werking van je darmen. Als je voor een gezond en vezelrijk voedingspatroon kiest, krijg je er zachte en soepele ontlasting voor terug. Hierdoor hoef je bijna niet te persen als je een grote boodschap doet.
  • Leeftijd: naarmate je ouder wordt, krijg je helaas meer kwaaltjes. Aambeien zijn daar een voorbeeld van. Vooral mensen boven de vijftig jaar hebben er last van.
  • Te lang in dezelfde positie staan of zitten: te lang in dezelfde positie staan of zitten: als je te lang dezelfde houding aanneemt, kan er te veel druk op de zwellichamen ontstaan en kan er verstopping ontstaan. Het is daarom belangrijk om voldoende te bewegen, zodat je darmen in beweging blijven.
  • Het te lang ophouden van je ontlasting: hierdoor hoopt je ontlasting zich in de endeldarm op, waardoor er druk komt te staan op de zwellichamen. Bovendien is het zo dat hoe langer je je ontlasting ophoudt, hoe harder het wordt. Hierdoor moet je ook harder persen. Ga daarom direct naar het toilet als je aandrang voelt.
  • Zwangerschap en de bevalling: tijdens de zwangerschap en de bevalling komt er meer druk op de zwellichamen te staan, waardoor er aambeien kunnen ontstaan.
  • Langdurig hoesten: zodra je kuchje omslaat naar een chronische hoest, kan er door het hoesten te veel druk op je zwellichamen komen te staan.
  • Overgewicht: ook bij overgewicht ontstaat er te veel druk op de zwellichamen.

Wat te doen bij aambeien?

Aambeien zijn onschuldig en verdwijnen vaak vanzelf. Maar we snappen dat je er zo snel mogelijk van af wilt! Daarom hebben we een aantal adviezen voor je op een rijtje gezet, zodat je vaarwel kunt zeggen tegen je aambeien.

  • Tip 1: zorg ervoor dat je pas naar het toilet gaat als je ook daadwerkelijk moet. Hiermee voorkom je dat je te hard moet persen. Als je op de toilet zit en je ontlasting komt niet gelijk, heb geduld. Pers voorzichtig mee als je aandrang voelt. Soms voel je sneller aandrang als je voorovergebogen gaat zitten. Blijf overigens niet langdurig op de wc zitten. Als het niet lukt, probeer je het bij je volgende toiletbezoek gewoon nog eens.
  • Tip 2: andersom geldt ook dat zodra je het gevoel hebt dat je naar het toilet moet, het belangrijk is om zo snel mogelijk te gaan. Zo voorkom je dat je ontlasting hard wordt en je harder moet persen.
  • Tip 3: kies voor een voedingspatroon volgens de Schijf van Vijf. Als je eet volgens de Schijf van Vijf, krijg je voldoende voedingsstoffen en vezels binnen. Vezels zorgen voor een goede darmwerking en zorgen er bovendien voor dat er vocht in je darmen wordt opgenomen, waardoor je ontlasting zacht en soepel wordt. Het effect verschilt echter per persoon. Sommige mensen met aambeien hebben baat bij vezelrijke voeding, terwijl anderen geen (positief) effect ondervinden. Voor hen kan het verminderen van vezelinname een eventuele oplossing zijn. Overleg dit met je huisarts of een andere behandelend arts. Vaak is het simpelweg een kwestie van uitproberen.
  • Tip 4: drink voldoende water. Als je veel vezels eet, is het belangrijk om ongeveer 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Anders kun je last krijgen van obstipatie. Begin de dag sowieso met een tot twee glazen lauw water (op een nuchtere maag). Zo breng je de spijsvertering op gang.
  • Tip 5: neem een warm bad. Dit vermindert de pijn van je aambeien.
  • Tip 6: duw de aambeien die naar buiten zakken voorzichtig terug. Dit kan de pijn verminderen.
  • Tip 7: zorg ervoor dat je geen ruw wc-papier gebruikt, maar kies voor een vochtig doekje zonder alcohol of parfum. Het is hierbij belangrijk om na het gebruik je anus goed droog te deppen.
  • Tip 8: stimuleer de darmbeweging door voldoende te bewegen. Hierdoor kun je obstipatie voorkomen. Wanneer je lange periodes achter elkaar zit, wordt de druk op de aders in je anus groter, waardoor aambeien kunnen ontstaan.
  • Tip 9: gebruik aambeienzalf of aambeienzetpillen. Deze kunnen helpen tegen jeuk, irritatie en pijn bij zowel inwendige als uitwendige aambeien. Aambeienzalf en -zetpillen kun je zonder recept verkrijgen bij de apotheek en drogist. Lees voor gebruik altijd de bijsluiter.
Bekijk hier ons assortiment aan aambeienzalf >

Wanneer moet je naar de huisarts?

Het is belangrijk om contact op te nemen met je huisarts als:

  • Bovenstaande adviezen, tips en medicijnen onvoldoende helpen.
  • Je twijfelt of aambeien de oorzaak zijn van bloed en/of slijm bij je ontlasting.
  • Je een uitstulping hebt bij je anus die erg pijnlijk en/of gezwollen is.
  • Je een uitstulping bij je anus voelt, maar niet zeker weet of dit een aambei is.

Je huisarts kan je vervolgens doorverwijzen naar een medisch specialist die de aambeien door middel van een medische ingreep kan verwijderen.

Wat voor voorzorgsmaatregelen kun je nemen?

De beste voorzorgsmaatregel tegen aambeien is om te zorgen voor een goede stoelgang. De volgende tips kunnen daarbij helpen:

  • Eet veel vezelrijk voedsel. Vezels bevorderen namelijk de stoelgang. Een aantal voorbeelden zijn bruin brood, zilvervliesrijst, (peul)vruchten, groente, noten en zemelen.
  • Drink veel water. Vezels hebben namelijk water nodig om hun werk te kunnen doen. Probeer het bijvoorbeeld een gewoonte te maken om altijd een glas of flesje water op je bureau te hebben staan.
  • Doe regelmatig aan lichaamsbeweging. Sporten heeft namelijk een gunstige invloed op je stoelgang. Je kunt al beginnen met kleine dingetjes: op de fiets naar school of naar werk gaan en de trap nemen in plaats van de lift.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Shop hier aambeienzalf

Promotie: Promotie voorwaarden: Curanol en Tasectan alle varianten. M.u.v. geneesmiddelen.
zalf
Van € 15,69 voor € 11,77
gel
€ 11,65
Geneesmiddel, zalf
€ 11,99
Geneesmiddel, zalf
€ 8,59
Medisch hulpmiddel, zalf
€ 8,35
zalf
€ 7,15

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.