Obstipatie

Obstipatie wordt ook wel constipatie of verstopping genoemd. Obstipatie kan vervelende klachten geven. Wat helpt tegen constipatie? En hoe kun je verstopping voorkomen? Wij vertellen je alles wat je moet weten over obstipatie.

Wat is obstipatie?

Een normale stoelgang is voor iedereen anders. Waar de één drie keer per dag een grote boodschap doet, poept de ander maar drie keer per week. Als je minder dan drie keer per week poept, spreken we van obstipatie. Bij obstipatie blijft de ontlasting te lang in de dikke darm. Hierdoor wordt de ontlasting hard en droog, waardoor je moeilijker naar de wc kunt.

Wat zijn de symptomen van obstipatie?

Verstopping kan vervelende klachten geven. Als je last hebt van verstopping kun je de volgende klachten ervaren:

  • Minder dan drie keer per week kunnen poepen
  • Harde en droge ontlasting
  • Dunne ontlasting die langs de harde ontlasting naar buiten lekt (overloopdiarree)
  • Hard moeten persen en/of pijn bij het poepen
  • Buikpijn en/of een harde, opgezette buik
  • Aambeien of kloofjes en/of scheurtjes rond de anus

Wat zijn de oorzaken van obstipatie?

De meest voorkomende oorzaken van constipatie zijn:

  • Onregelmatig eten of maaltijden overslaan
  • Te weinig vezels eten
  • Te weinig drinken
  • Niet genoeg bewegen
  • Overgewicht
  • Spanning of stress
  • Ontlasting ophouden bij aandrang
  • Gebruik van medicijnen met een verstoppende werking (bijvoorbeeld ijzertabletten of antidepressiva)
  • Aanleg
  • Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Wat te doen bij obstipatie?

Last van verstopping? Dit moet je doen bij obstipatie: 

1. Leef-en voedingspatroon aanpassen

Grijp niet direct naar laxeermiddelen, maar pas eerst je leef- en voedingspatroon aan. Zo pak je de oorzaak van het probleem aan. Zorg ervoor dat je:

  • Regelmatig eet en geen maaltijden overslaat
  • Elke dag ongeveer 30 gram vezels eet
  • Elke dag 1,5 tot 2 liter water drinkt
  • Elke dag dertig minuten intensief beweegt

2. Bulkvormers

Lukt het niet om voldoende vezels uit je voeding te halen? Dan kun je je voeding aanvullen met bulkvormers. Bulkvormers zijn natuurlijke vezels (bijvoorbeeld psylliumvezels) die ervoor zorgen dat je ontlasting meer vocht vasthoudt. Hierdoor wordt je ontlasting zacht en soepel, zodat je makkelijker naar de wc kunt. Bulkvormers kun je langere tijd zonder problemen gebruiken, omdat ze je darmen niet prikkelen. 

3. Laxeermiddelen

Merk je na enkele weken nog geen verbetering? Dan kun je in overleg met je huisarts tijdelijk laxeermiddelen gebruiken om je darmen een handje te helpen. Als je laxeermiddelen gebruikt is het belangrijk om óók je leef- en voedingspatroon aan te passen. Doe je dat niet, dan zullen je klachten waarschijnlijk terugkeren zodra je stopt met het gebruik van laxeermiddelen. 

20 stuks, poeder
€ 14,99
Medisch hulpmiddel, 100 GR, poeder
€ 10,49
Geneesmiddel, 30 stuks, tablet
€ 1,99
Geneesmiddel, 4 stuks, zetpil
€ 7,29
300 ML, siroop
€ 6,99
Geneesmiddel, 20 GR, zetpil
€ 4,16
250 ML, drankje
€ 9,99
Medisch hulpmiddel, 20 stuks, poeder
€ 15,75

Wat kun je het beste eten bij obstipatie?

Als je last hebt van constipatie is het belangrijk om vezelrijke voeding te eten. Elke dag heb je ongeveer 30 gram vezels nodig. Vezels dragen bij aan een normale darmwerking en een gezonde stoelgang. Omdat vezels veel vocht opzuigen in je darmen, is het belangrijk om genoeg te drinken. Doe je dat niet, dan kunnen vezels verstopping juist in de hand werken.

In de tabel hieronder vind je voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels:

voedingsmiddel hoeveelheid vezels in gram
portie volkoren pasta (75 gr) 5,2 gr
opscheplepel bruine bonen (60 gr) 4,5 gr
opscheplepel kikkererwten (60 gr) 4,3 gr
opscheplepel linzen (60 gr) 3,2 gr
portie zilvervliesrijst (90 gr) 2,7 gr
snee volkoren brood (35 gr) 2,3 gr
handje ongezouten pinda's (25 gr) 1,7 gr
opscheplepel gekookte aardappels (100 gr) 1,3 gr
handje ongezouten walnoten (25 gr) 1,2 gr

Bron: www.voedingscentrum.nl

Wanneer moet je naar de huisarts?

Meestal gaat verstopping vanzelf weer over zodra je je leef- en voedingspatroon aanpast. Raadpleeg in de volgende gevallen je huisarts:

  • Als je klachten langer dan twee weken aanhouden.
  • Als je last hebt van bloed bij je ontlasting.
  • Als je ontlastingspatroon blijvend is veranderd.
  • Als je na het poepen niet het gevoel hebt dat je darmen helemaal leeg zijn.
  • Als je last hebt van buikpijn, onverklaarbaar gewichtsverlies en weinig eetlust hebt.
  • Als je koorts hebt.

Hoe kun je obstipatie voorkomen?

Omdat verstopping in de meeste gevallen wordt veroorzaakt door een ongezond leef- of voedingspatroon, kun je zelf veel doen om verstopping te voorkomen. Zó kun je constipatie voorkomen:

  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Eet regelmatig en sla geen maaltijden over.
  • Eet elke dag ongeveer 30 gram vezels.
  • Drink 1,5 tot 2 liter water per dag.
  • Beweeg elke dag dertig minuten.
  • Ga direct naar de wc zodra je aandrang voelt.
  • Stop met roken. In ons artikel over stoppen met roken lees je hoe je dat doet. 
  • Probeer stress en spanning zoveel mogelijk te vermijden of te verminderen.

Obstipatie tijdens de zwangerschap

Verstopping is een veelvoorkomende zwangerschapskwaal. Door hormonale veranderingen werken je darmen langzamer dan normaal. Daarnaast neemt je baby gedurende je zwangerschap steeds meer ruimte in beslag, waardoor je darmen in verdrukking raken. Ben je zwanger? Drink dan elke dag anderhalf tot twee liter water, eet vezelrijke voeding en beweeg voldoende om je darmen te activeren.

Obstipatie en probiotica

Er zijn aanwijzingen dat probiotica kunnen helpen bij darmklachten als obstipatie, diarree en prikkelbare darm syndroom (PDS). Meer weten? Hier lees je meer over probiotica

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel
.