Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

zonnebloemen

Vitamine D tekort

Bepaalde groepen hebben een grotere kans op een vitamine D-tekort. Wij vertellen je alles over de symptomen en de behandeling van een vitamine D-tekort. Denk jij een tekort te hebben? Blijf dan vooral lezen.

Wat is een vitamine D-tekort?

Vitamine D is onder andere nodig om de calcium uit je voeding in je lichaam op te slaan. Zo draagt de vitamine bij aan sterke botten en tanden en een normale werking van je spieren. De meeste mensen maken zelf voldoende vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Krijg je te weinig vitamine D binnen, dan kunnen er vervelende klachten ontstaan.

Wil je weten wat vitamine D precies doet voor je lichaam en hoeveel vitamine D je per dag nodig hebt? Lees dan ons artikel over vitamine D.

Wat zijn de symptomen van een vitamine D-tekort?

De symptomen van een vitamine D-tekort kunnen per persoon verschillen. De meest voorkomende symptomen zijn:

  • Spierzwakte
  • Spiertrillingen of kramp
  • Pijn aan gewrichten en spierpijn
  • Letsel oplopen bij een duwtje of stootje
  • Grotere kans op botbreuken

Psychische klachten door vitamine D-tekort

Ook vermoeidheid, lusteloosheid en depressieve gevoelens worden vaak gekoppeld aan een vitamine D-tekort, maar hier is onvoldoende bewijs voor. Er zijn wel wetenschappelijke onderzoeken die een verband aanwijzen tussen vitamine D en psychische klachten. Toch is er op dit moment nog onvoldoende bewijs dat extra vitamine D het risico hierop zou verminderen.

Herken je een of meer symptomen van een vitamine D-tekort? Ga dan niet zomaar supplementen slikken, maar neem eerst contact op met je huisarts. Alleen je huisarts kan namelijk vaststellen of je daadwerkelijk een tekort aan vitamine D hebt.

Wat zijn de oorzaken van een vitamine D-tekort?

Een vitamine D-tekort kan op twee manieren ontstaan: door een tekort aan vitamine D vanuit zonlicht of door een tekort van vitamine D vanuit je voeding. Lees hieronder hoe dit zit.

Vitamine D en de zon

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D: je lichaam maakt zelf namelijk zo’n 90% van vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Zelfs als het bewolkt is, maak je vitamine D aan door de zonnestraling die door de wolken heen komt. Je kunt een vitamine D-tekort oplopen door niet genoeg in aanraking te komen met zonlicht, bijvoorbeeld door te weinig buiten te komen of doordat je huid altijd volledig is bedekt met kleding. In landen waar ‘s winters de dagen kort zijn en de zonkracht erg zwak is, kun je ook een vitamine D-tekort oplopen.

Vitamine D in voeding

Vette vis, zoals zalm en makreel, is de belangrijkste bron van vitamine D in voedsel. Het Voedingscentrum adviseert daarom om één keer per week vis te eten. Verder wordt vitamine D vaak toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Mensen die tussen de vier en vijftig jaar oud zijn, krijgen over het algemeen genoeg vitamine D binnen uit zonlicht. Een tekort aan vitamine D vanuit je voeding speelt dus meestal maar een kleine rol bij een vitamine D-tekort.

Hoe kun je een vitamine D-tekort voorkomen?

Het advies is om minstens vijftien tot dertig minuten per dag tussen 11:00 uur en 15:00 uur buiten te zijn met onbedekte handen en gezicht. Dat is voldoende om je lichaam de aanbevolen hoeveelheid vitamine D te laten aanmaken.

Is dit voor jou niet mogelijk? En twijfel je of je een vitamine D-tekort hebt? Raadpleeg dan eerst je huisarts. Die kan vaststellen of je daadwerkelijk een tekort aan vitamine D hebt en je indien nodig adviseren om vitamine D supplementen te slikken.

Risicogroepen voor vitamine D-tekort

Bepaalde groepen wordt aangeraden om dagelijks vitamine D-supplementen in te nemen. Dit zijn de zogenoemde risicogroepen: zij hebben meer kans om een vitamine D-tekort op te lopen. De volgende mensen vormen de risicogroepen:

  • Kinderen van nul tot vier jaar
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen die borstvoeding geven
  • Mensen die weinig buiten komen
  • Mensen met een getinte huidskleur
  • Gesluierde vrouwen
  • Vrouwen vanaf vijftig jaar
  • Mannen vanaf zeventig jaar

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.