De symptomen van de Mexicaanse griep

Mexicaanse griep

In 2009 brak een nieuwe soort griep uit: de Mexicaanse griep. Deze ziekte verspreidde zich over de hele wereld en werd dus een pandemie. De symptomen van de Mexicaanse griep lijken sterk op die van de gewone griep. Als je je grieperig voelt, weet je dus niet of je de Mexicaanse griep hebt. De Mexicaanse griep is gelukkig niet gevaarlijker dan andere soorten griep. Wat is de Mexicaanse griep eigenlijk en wat zijn de symptomen? Wij vertellen je er alles over.

Wat is de Mexicaanse griep?

De Mexicaanse griep bestaat uit delen van een varkensgriep, vogelgriep en menselijke griep. Het virus behoort tot het type H1N1, van het type influenza A. Dit is het type dat bij mensen het meeste voorkomt. De Mexicaanse griep werd daarom ook wel Nieuwe Influenza A genoemd. Van 2009 tot 2010 veroorzaakte het Mexicaanse griepvirus een pandemie en is sindsdien opgenomen in de jaarlijkse griepvaccinatie.

Wat zijn de symptomen van de Mexicaanse griep?

Het belangrijkste symptoom van de Mexicaanse griep is koorts. Vaak zijn er tegelijkertijd ook andere symptomen:

  • Hoesten, niezen
  • Koude rillingen
  • Zere, droge keel
  • Loopneus
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Diarree
  • Overgeven

De klachten verdwijnen meestal na twee tot zeven dagen. Het hoesten kan wel langer aanhouden. Door de griep kunnen ziektes die je al hebt verergeren. Heel soms krijgen gezonde mensen longontsteking door de Mexicaanse griep. Mensen die al een ziekte hebben of ouder zijn dan zestig jaar lopen een grotere kans hierop.

Gezonde mensen die niet binnen een risicogroep vallen en zich niet ernstig ziek voelen kunnen de griep gewoon thuis uitzieken. Je hoeft dan dus ook niet naar de huisarts. Als je in een risicogroep zit of je erg ziek voelt kun je beter wel de huisarts bellen. Ga niet meteen naar de huisarts toe, in een volle wachtkamer kun je namelijk andere mensen besmetten.

Hoe voorkom je besmetting?

De Mexicaanse griep verspreidt zich door hoesten, niezen en praten. De virusdeeltjes reizen dan door de lucht en kunnen zo makkelijk iemand anders besmetten. Als je het virus hebt kun je één dag voordat je symptomen van de griep krijgt al besmettelijk zijn. Je bent dan besmettelijk tot zeker zes dagen na jouw besmetting. Je kunt ook het virus dragen zonder ziek te worden, maar wel andere mensen besmetten. Het is dus heel lastig om het virus helemaal te ontlopen.

Je kunt wel de kans dat je griep krijgt verkleinen door niet te dicht in de buurt te komen van mensen die verkouden of grieperig zijn. Houd je weerstand ook zo goed mogelijk op peil. Let tot slot ook op hygiëne. Hiervoor hebben we de volgende tips:

  • Was je handen regelmatig met water en zeep.
  • Laat kinderen altijd handen wassen als ze uit school komen.
  • Vervang handdoeken na ieder gebruik.
  • Probeer zoveel mogelijk contact tussen je handen en je ogen, neus en mond te vermijden.
  • Maak veelgebruikte voorwerpen zoals deurklinken, lichtknopjes en tablets regelmatig schoon.
  • Zorg voor goede ventilatie in benauwde ruimtes.

Zorg voor betere weerstand met een gezonde levensstijl

Naast goede hygiëne is een gezonde levensstijl ook belangrijk. Met de juiste leefstijl kun je je weerstand verhogen tegen veel ziekteverwekkers. Dit kun je doen:

  • Eet gezond, regelmatig en gevarieerd. Niet te vet en niet te zout.
  • Eet genoeg vezels voor een gezonde darmflora (de goede bacteriën in je darmen). Je darmflora is erg belangrijk voor je weerstand. In een gezonde darmflora barst het van de goede bacteriën die ziekteverwekkers uitschakelen. Eet hiervoor genoeg vezelrijk voedsel.
  • Eet genoeg groenten en fruit. In groenten en fruit zit namelijk veel vitamine C. Vitamine C kan je immuunsysteem helpen om stoffen aan te maken die ziekteverwekkers uitschakelen. Als je veel vitamine C binnenkrijgt, kan je lichaam meer van deze stof aanmaken en dus ook makkelijker en sneller indringers uitschakelen.
  • Zorg dat je voldoende vitamine A binnenkrijgt. Vitamine A vind je in onder andere lever, halvarine, margarine, vis en zuivelproducten. Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de celvernieuwing en gezondheid van je huid. Dit voorkomt dat schadelijke ziektekiemen je lichaam binnendringen via de huid.
  • Drink genoeg water. Hierdoor worden afvalstoffen beter afgevoerd.
  • Wees matig met alcohol. Je lichaam verbruikt veel energie bij het afbreken van alcohol. Die energie kun je dus niet gebruiken om ziektekiemen te bestrijden.
  • Zorg dat je genoeg slaap ‘s nachts.
  • Ga regelmatig naar buiten.
  • Voorkom stress.

Wat zijn de risicogroepen bij Mexicaanse griep?

Sommige groepen hebben grotere risico’s om de Mexicaanse griep op te lopen. Ouderen zijn de grootste risicogroep en moeten daarom soms een griepprik halen. Andere risicogroepen zijn:

  • Kinderen vanaf zes maanden tot achttien jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen)
  • Mensen met hartziekten
  • Mensen met longziekten zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem
  • Mensen met diabetes (suikerziekte)
  • Nierpatiënten
  • Mensen met weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling
  • Verstandelijk gehandicapten die in een instelling wonen
  • Mensen die in een verpleeghuis wonen

Vaccinatie bij de Mexicaanse griep

Ieder jaar bekijkt de overheid welke virussen dat jaar zullen opkomen. Deze worden opgenomen in de jaarlijkse griepvaccinatie. Sinds de pandemie van 2009-2010 is de Mexicaanse griep ook in de griepprik opgenomen. Je kunt de griepprik gratis krijgen als je behoort tot één van de hierboven genoemde risicogroepen. Als je niet onder deze groepen valt, kun je deze vaccinatie tegen betaling krijgen.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel waar onze medewerkers voor je klaarstaan.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.