klokje en kop thee op witte deken

Wintertijd

Elk jaar gaat in oktober de wintertijd in. Dan gaat de klok om drie uur ‘s nachts een uur terug. Fijn, een uurtje extra slaap! Welke effecten heeft het verzetten van de klok op jou en je lichaam? Lees hieronder verder.

Wat is wintertijd?

Wintertijd is de ‘standaardtijd’ in de geografische tijdzone waar wij in zitten. In Nederland is het dus even laat als in Frankrijk en Duitsland, maar ook als in Algerije en Namibië. De term ‘wintertijd’ is ontstaan nadat de ‘zomertijd’ is ingevoerd.

Als we de klok verzetten naar wintertijd, krijgen we een uurtje extra slaap, is het ‘s ochtends eerder licht en ‘s avonds eerder donker. Doordat wintertijd de standaardtijd is, komt deze het dichtst in de buurt van hoe onze biologische klok de tijd interpreteert. In de winter zitten we dus meer in ons natuurlijke ritme.

Wat is je biologische klok?

Mensen en dieren hebben een zogenoemde biologische klok. Dat is het ritme waarin in het lichaam bepaalde processen optreden. Denk aan in slaap vallen en wakker worden, maar ook je menstruatiecyclus en het aansturen van organen. Door de biologische klok vinden in het lichaam in een ritme van telkens 24 uur alle essentiële processen plaats, die belangrijk zijn om goed te functioneren.

Effecten van de wintertijd

Sommige mensen zeggen dat ze last krijgen van een winterdipje of zelfs een winterdepressie als de wintertijd ingaat. Maar zulke neerslachtige gevoelens hebben meer te maken met het feit dat de dagen in de winter korter zijn dan in de zomer. Door de wintertijd wordt het in de ochtend een uurtje eerder licht, wat juist kan helpen tegen sombere gevoelens. Als we zomertijd zouden hebben in de winter, dan komt de zon in december pas tegen tienen op.

Doordat de tijd in de winter in de pas loopt met je biologische klok, kom je terug in je natuurlijke ritme. Dat kan een positief effect hebben op je stresslevels en je nachtrust.

Tips om aan de wintertijd te wennen

Heb je moeite met je aanpassen aan de wintertijd? Probeer dan eens deze tips:

  • Doe ’s ochtends als je wakker wordt de gordijnen meteen open en zet veel lampen aan.
  • Probeer overdag naar buiten te gaan en voldoende daglicht te krijgen.
  • Ga de zaterdagavond voordat de wintertijd ingaat een uur later naar bed, zodat je zondag op je ‘normale’ wektijd wakker wordt.
  • Luister goed naar je lichaam. Ga bijvoorbeeld wat eerder naar bed als je je moe voelt.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.