witte piste met een felle zon

Bruin in de winter

Vroeger was een gebronsde huid een teken van armoede. Boeren kwamen namelijk veel in de buitenlucht. Angstig hielden adellijke dames hun lichaam uit de zon. Tegenwoordig is een zonverkleurde huid een teken van gezondheid. Maar de manier waarop we dat 'gezonde' kleurtje willen krijgen, is niet altijd zo gezond. Weten hoe je die goudbruine teint bereikt in de winter, zonder je gezondheid in gevaar te brengen? Wij vertellen het je in de artikel.

Wat moet je wel doen?

De juiste groenten en fruit eten

Er zijn aanwijzingen dat caroteen in groenten en fruit onze huid een aantrekkelijke ‘gouden’ kleur geven. Dit is bij ons beter bekend als een lekker bruin kleurtje. Het zou gaan om een vijf-maal-daags dieet van groenten zoals hete pepers, wortelen, spinazie en oranje fruit als cantaloupe meloenen, abrikozen en grapefruits. Het is geen 100% waterdichte bewering, maar het is natuurlijk altijd het proberen waard. Het zijn ten slotte stuk voor stuk gezonde voedingsmiddelen!

Beschermd en kort zonnen

Probeer ieder spatje winterzon mee te pakken. Pak je goed in en zoek een beschut terrasje op. Zo'n één à twee uurtjes in de zon is voldoende om de pigmentvorming in je huid te stimuleren. Het resultaat: een gezond natuurlijk kleurtje. Het bruiningsproces gaat misschien iets trager dan onder de zonnebank, maar denk eraan dat een huid met een natuurlijk kleurtje stiekem vaak toch het mooiste is. Vergeet niet om ook in de winter een zonnebrandcrème met een beschermingsfactor van ongeveer vijftien te gebruiken. Ook winterzon stimuleert namelijk het verouderingsproces van de huid.

Zelfbruiningslotions

Zelfbruinende lotions zijn vooral een aanrader voor mensen die in de winter naar de zonnebank gaan om hun pipse winterkleur te bestrijden. In zelfbruinende bodylotions zit een lichte dosis actieve zelfbruiner die geleidelijk zorgt voor een gelijkmatige kleur. Hierdoor krijgt je huid een natuurlijke, zomerse teint. Verwacht hierbij niet direct resultaat. De meeste zelfbruiners hebben ongeveer zes uur nodig voordat je resultaat ziet. Even geduld dus!

In dit artikel lees je hoe je het beste met zelfbruiner aan de slag kunt gaan.

Wat moet je niet doen?

Vaak onder de zonnebank gaan

We weten hoe lekker het is om af en toe eens lekker onder de zonnebank te kruipen. Je hoeft hier van ons ook niet helemaal mee te stoppen. Maar kijk wel uit dat je niet te vaak onder de zonnebank gaat. Zonnebankgebruik zit namelijk in de hoogste risicocategorie op het krijgen van huidkanker. Zie daarom de zelfbruiningslotion als een goed alternatief!

Lang en onbeschermd zonnebaden op een zon- of wintersportvakantie

Op de korte termijn lijkt het misschien een top idee om snel resultaat te halen: je roodverbrande huid die uiteindelijk bruin wordt. Maar op de lange termijn doet het je uiterlijk weinig goed. De UV-straling in zonlicht breekt het collageen in je huid af. Hierdoor wordt je huid sneller ouder en slapper. Veel fanatieke zonnebaders krijgen daardoor last van de welbekende lederhuid. Verder heeft je algehele gezondheid er ook onder te lijden: je weerstand wordt tijdelijk verlaagd door overmatig onbeschermd zonnen en het risico op huidkanker gaat omhoog. 

Kortom: er kunnen grote nadelen aan onbeschermd of te lang zonnen zitten. Het is daarom belangrijk om je goed in te smeren met zonnebrand en niet te lang in de zon te blijven zitten.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.