Melatonine: baat het niet, dan schaadt het niet?

Heb je vaak moeite met inslapen? Melatonine kan helpen bij het sneller in slaap vallen. Maar: het gebruik van melatonine is niet geheel zonder risico. In dit artikel vertellen wij je alles wat je moet weten over melatonine en hoe je melatonine veilig kunt gebruiken.

Wat is melatonine?

Melatonine is een hormoon. Dit hormoon wordt geproduceerd door een klier in je hersens. Melatonine speelt een onmisbare rol bij het reguleren van je biologische klok. Zodra het donker begint te worden, neemt de aanmaak van melatonine toe. Je lichaam krijgt dan een seintje dat het tijd is om te gaan slapen. Melatonine zorgt ervoor dat je slaperig wordt en helpt je om sneller in slaap te vallen. Tegen de ochtend neemt de aanmaak van melatonine weer af, zodat je wakker wordt.

Is melatonine slecht voor je?

Veel mensen gaan ervan uit dat het gebruik van melatonine veilig is, omdat melatonine een lichaamseigen hormoon is én omdat melatonine als supplement zonder recept te verkrijgen is. Toch is het gebruik van melatonine niet geheel zonder risico. Verkeerd gebruik van melatonine kan ervoor zorgen dat je biologische klok verstoord raakt. Artsen en deskundigen waarschuwen daarom voor het op eigen houtje slikken van melatonine. Raadpleeg dus altijd eerst je huisarts voordat je besluit om melatonine te gebruiken.

Wanneer gebruik je melatonine?

Lig je ‘s nachts vaak naar het plafond te staren? Slecht slapen kan veel oorzaken hebben. Gebruik van melatonine heeft enkel nut als een ontregelde biologische klok de oorzaak van je slaapproblemen is. Je biologische klok kan verstoord raken als:

  • Je 's nachts werkt en overdag slaapt
  • Je last hebt van een jetlag

In deze gevallen kan melatonine uitkomst bieden. Als je om een andere reden dan een verstoorde biologische klok wakker ligt, dan heeft het gebruik van melatonine simpelweg geen zin. Raadpleeg daarom altijd eerst je huisarts voordat je besluit slaapmiddelen te gebruiken. Samen kunnen jullie in kaart brengen wat precies de oorzaak van jouw slaapprobleem is en hiervoor een oplossing zoeken.

Overdag slapen en 's nachts werken

Mensen zijn van nature gewend om overdag wakker te zijn en 's nachts te slapen. Dat heeft te maken met het feit dat het overdag licht en 's nachts donker is. De aanmaak van melatonine sluimert overdag en komt pas op gang zodra het donker begint te worden. Dit maakt het lastig om overdag te slapen. Melatonine kan in dit geval uitkomst bieden. 

Melatonine en een jetlag

Een jetlag ontstaat als je één of meer tijdzones overbrugt. Hiervan kan je biologische klok behoorlijk in de war raken. Gewoonlijk duurt het een paar dagen voordat je gewend bent aan een ander ritme. Tot die tijd kan melatonine helpen bij het verlichten van de ervaring van een jetlag. 

Helpt melatonine bij doorslapen?

Nee. Melatonine helpt bij het sneller in slaap vallen, maar zorgt er niet voor dat je aan één stuk doorslaapt. Word je 's nachts vaak wakker? Dan heeft melatonine dus geen zin. 

Melatonine dosering en tijdstip van inname

Bij een te lage of te hoge dosering of een onjuist tijdstip van inname heeft melatonine geen of zelfs een averechts effect. Een hoge dosering kan bovendien nare bijwerkingen geven. Een juiste dosering en een juist tijdstip van inname verschilt per persoon. De biologische klok tikt bij iedereen immers anders. Raadpleeg daarom altijd eerst je huisarts of een deskundige voordat je melatonine gaat gebruiken. Die kan aan de hand van een speekseltest een juiste dosering en een juist tijdstip van inname bepalen.

Kun je een overdosis melatonine nemen?

Een overdosis melatonine is moeilijk vast te stellen. Er bestaat namelijk geen dosering die voor iedereen veilig is. Elk lichaam reageert anders op melatonine. Heb je een hoge dosis melatonine ingenomen en ervaar je bijwerkingen? Raadpleeg dan je huisarts. 

Wat zijn de bijwerkingen van melatonine?

Het gebruik van melatonine kan bijwerkingen met zich meebrengen. De meest voorkomende bijwerkingen van melatonine zijn:

  • Psychische klachten, zoals rusteloosheid, nervositeit, prikkelbaarheid of angstgevoelens
  • Slapeloosheid, nachtmerries of levendige dromen
  • Hoofdpijn, duizeligheid of een draaierig gevoel
  • Maagdarmklachten, zoals maagpijn, buikpijn, brandend maagzuur, winderigheid en braken
  • Huiduitslag, een rode pijnlijke huid of een droge huid Veel en vaak moeten plassen
  • Hartkloppingen, verhoogde bloeddruk en pijn op de borst
  • Gewichtstoename
  • Tranende ogen of wazig zien
  • Spierkramp, spierpijn of gewrichtspijn
  • Opvliegers en zweten
  • Blaren in de mond of op de tong, droge mond of juist meer speeksel, slechte adem

Ervaar je één of meer van deze bijwerkingen bij het gebruik van melatonine? Raadpleeg dan je huisarts.

Melatonine en alcohol

Alcohol kan de werking van melatonine verminderen. Drink daarom geen alcohol als je melatonine gebruikt. 

Melatonine tijdens de zwangerschap

Naar het gebruik van melatonine tijdens de zwangerschap is nog maar weinig onderzoek gedaan. Wil je graag zwanger worden of overweeg je tijdens je zwangerschap melatonine te gebruiken? Raadpleeg dan eerst je huisarts of een deskundige. Geef je borstvoeding? Ook dan wordt geadviseerd je huisarts of een deskundige te raadplegen.

Melatonine bij kinderen en baby's 

Over het gebruik van melatonine bij kinderen en baby's en de langetermijn gevolgen daarvan is nog niet veel bekend. Als je baby of kindje niet goed slaapt, raadpleeg dan eerst je huisarts om de oorzaak van het slecht slapen te achterhalen. Ook hier geldt dus: niet op eigen houtje ondernemen.

Melatonine tabletten

Heb je in overleg met je huisarts of een deskundige vastgesteld dat je biologische klok is verstoord en dat melatonine je daarbij kan helpen? Etos heeft een ruim assortiment melatonine tabletten. Kies bijvoorbeeld voor Etos Melatonine Tabletten. Bekijk ook eens al onze supplementen voor een goede nachtrust. Lees voor gebruik altijd de bijsluiter. Wil je meer informatie? Kom langs bij de dichtstbijzijnde Etos winkel en laat je adviseren door één van onze medewerkers. 

Slaap je vaak slecht? Lees dan ook ons artikel over slaapproblemen. En waarom is een goede nachtrust eigenlijk zo belangrijk? Lees het in het artikel over slaap.