Powernap

Powernap

After dinner dip na de lunch? Kun je ‘s middags wel een oppepper gebruiken? Een powernap kan helpen! Een dutje van vijf minuten is soms al genoeg om weer kwiek verder te werken. De powernap is ontstaan uit de siësta, bekend in de Zuid-Europese landen. Maar wat is nu eigenlijk het nut van een powernap? En hoe neem je een goede powernap? Wij vertellen je er alles over.

Wat zijn de verschillen tussen een powernap en de siësta?

Hoewel de siësta in Zuid-Europese landen door tijdsdruk minder vaak voorkomt, nemen vooral oudere mensen daar nog wel een siësta. Een siësta is een middagslaap van ongeveer twee uur tijdens de grootste hitte van de dag. Een powernap is als het ware een verkorte siësta. De siësta is dus echt een cultureel fenomeen, terwijl de powernap vooral een praktische oplossing is.

Is een powernap echt gezond?

Goed nieuws: het lijkt van wel. Uit een flinke reeks onderzoeken blijkt dat een kort middagslaapje een gunstig effect heeft op het functioneren van mensen, of ze nu jong of oud zijn. Hoewel de positieve invloed verschilt van mens tot mens, kan over het algemeen gezegd worden dat een powernap je alertheid, creativiteit en stressniveau verbetert.

Omdat je na een goede powernap direct efficiënter werkt, kun je het tijdverlies van de powernap zelf weer ruimschoots inhalen. Niet voor niets is in sommige landen het recht op een dutje in de cao vastgelegd. Zelfs het Amerikaanse ruimtevaartinstituut NASA heeft onderzoek gedaan naar powernaps. Daar kwam uit dat piloten na een powernap van 25 minuten ruim 2 uur lang alert dan zonder dutje. Om die reden zijn powernaps bij NASA standaard opgenomen in het programma van piloten.

Kun je met een powernap een slaaptekort inhalen?

Helaas niet. Als je lange tijd te weinig slaapt, compenseert je lichaam dat door dieper en dus efficiënter te slapen. Het is niet mogelijk om uren slaaptekort in te halen. Bovendien is dagrust anders dan een nachtrust. Overdag slaap je minder diep en minder lang.

Vraagt je lichaam om slaap overdag?

De behoefte aan een powernap kan een kwestie zijn van gewenning. Je lichaam heeft ongeveer een week nodig om te wennen aan een dagelijks slaapje overdag. Maar als je lichaam overdag continu behoefte heeft aan slaap, dan kan dat liggen aan te weinig slaap ‘s nachts. Als je te weinig nachtrust krijgt bouw je een slaaptekort op dat met powernaps niet te compenseren valt. ‘s Avonds op tijd naar bed gaan en zorgen voor 7,5 tot 8 uur slaap is de basis die elk persoon nodig heeft. Een powernap overdag moet je vooral zien als een extraatje waarmee je je alertheid overdag een handje helpt.

Een goede powernap, hoe doe je dat?

Zorg dat je in een omgeving bent waar je je prettig voelt en niet gestoord wordt. Heb je geen bed tot je beschikking, dan werkt een luie stoel of bank ook. Probeer het een beetje donker te maken als dat kan. Probeer steeds ongeveer hetzelfde tijdstip, dezelfde kamer en licht te creëren en hetzelfde bed, stoel of bank te gebruiken. Zo kan je lichaam wennen. Vermijd iedere mogelijke vorm van afleiding, want een onderbroken dutje doet alles teniet.

Is het iets om elke dag te doen?

Dat is wel het beste. Pas als je elke dag een powernap houdt, komt de goede werking ervan het best tot zijn recht en val je ook het snelst in slaap. Zo nu en dan eens een middagslaapje pakken brengt je natuurlijke slaapritme alleen maar in de war.

Wat is het beste tijdstip voor een powernap?

In warme landen vermijden mensen tijdens de siësta de grootste hitte van de dag. Kort slapen rond 1 uur 's middags is volgens deskundigen ook de beste tijd. Je kunt het beste zelf kijken hoe laat je last krijgt van vermoeidheid. Begin in ieder geval niet na 3 uur 's middags nog aan de middagslaap.

Hoe lang moet een powernap duren?

Een powernap moet niet langer duren dan een halfuur. Als je langer slaapt dan wordt je duf wakker. En het kost dan moeite om de draad weer op te pakken. Een ander nadeel is dat langer slapen overdag de nachtelijke slaap verstoort. De juiste slaapduur is voor iedereen verschillend: voor de één werkt vijf minuutjes al verkwikkend, de ander heeft zeker twintig minuten nodig. Een dutje van vijf minuten heeft in ieder geval al een aantoonbaar gunstig effect op het geheugen. Wie bang is om door te slapen, kan het beste een wekker zetten.

Helpt een powernap je van een jetlag af?

Met powernaps kun je geen jetlag voorkomen of wegslapen. Bij een jetlag gaat het erom dat je zo snel mogelijk went aan het nieuwe ritme van dag en nacht.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.