man op werkplek

Zo reduceer je stress op werk

Ga je vaak met tegenzin naar je werk? En kun je ‘s avonds als je thuiskomt alleen nog maar moe op de bank neerploffen? Misschien is het werkstress die je uitput. Overmatige stress is ongezond en kan leiden tot een burnout. Zorg ervoor dat je de symptomen op tijd herkent en bescherm jezelf door stress te verminderen. In dit artikel delen we een aantal tips met je om stress op het werk te verminderen.

1. Krijg inzicht in je stressfactoren

Is het je baas, waar je geen nee tegen durft te zeggen? Of ben je een slechte planner? Probeer eens een lijstje te maken met de factoren waar jij stress van krijgt. Pas als je je van je zwakke plekken bewust bent, kun je er iets aan doen.

2. Multitasken

Multitasken werkt vaak niet, veel mensen zijn namelijk niet zo goed in meerdere dingen tegelijkertijd doen. Multitasken gaat dus ten koste van je efficiëntie.

3. Grenzen stellen

Leer ‘nee’ zeggen. Dit klinkt simpel, maar het blijkt voor veel mensen moeilijker dan ze hadden gedacht. Een tip om te voorkomen dat je te snel ‘ja’ zegt is om nog even geen uitspraak te doen. Geef jezelf de tijd om na te denken, door te zeggen dat je later op de vraag terugkomt.

4. Het hoeft niet perfect

Ben je een perfectionist? Dan stel je hoge eisen aan jezelf en ben je veel gevoeliger voor stress. Realiseer je dat niet perfect vaak al goed genoeg is.

5. Outsourcen

Probeer niet alles zelf op te lossen. Het is geen probleem om een collega om hulp te vragen! Geef ook andere mensen verantwoordelijkheden, op vlakken waar juist zij goed in zijn. Zo kunnen processen veel sneller gaan lopen en worden samenwerkingen over het algemeen positief gewaardeerd.

6. Opruimen

Creëer een prettige werkplek voor jezelf, door je bureau regelmatig op te ruimen. Stapels papieren zorgen ervoor dat je het overzicht verliest. Maak er een gewoonte van om op een vast tijdstip je werkplek te ordenen. Opruimen geeft ruimte, letterlijk en figuurlijk.

7. Neem vaker een korte vakantie

Soms kan een lang weekendje weg je al het gevoel geven dat je volledig op vakantie bent geweest. Splits je grote vakantie op in kortere tripjes en gebruik je vrije dagen zo het meest effectief.

8. Bewegen

Als gevolg van stress spannen je spieren zich aan. Dat gebeurt met name als je de hele dag achter een bureau zit. Je kunt die spierspanning aanpakken door zoveel mogelijk te bewegen. Beweeg bijvoorbeeld door koffie te halen voor collega’s, neem de trap in plaats van de lift en loop naar collega’s toe in plaats van te mailen of te bellen. Ga staan als je belt en gebruik je middagpauze eens om buiten een wandeling te maken. Ook kun je na werk naar de sportschool gaan om flink te bewegen.

9. Matig met koffie

Het is goed om meerdere korte pauzes in te lassen, maar zorg er dan wel voor dat je niet teveel koffie drinkt. Koffie kan de gevoeligheid voor stress vergroten en je kunt er prikkelbaar en nerveus van worden. Drink water of thee en verminder zo je koffiegebruik tot maximaal twee koppen per dag.

10. Kalmeer jezelf met de juiste muziek

Het luisteren naar muziek zoals klassieke muziek kan er voor zorgen dat je je beter kunt ontspannen en kunt nadenken.

11. Werk en privé scheiden

Werk en privézaken die door elkaar lopen, kunnen je stress opleveren. Zowel op het werk als thuis. Zorg voor een duidelijke scheiding tussen je werk en je privéleven. Neem geen werk mee naar huis en check niet thuis je werkmail. Op die manier laat je ook echt je werk achter je als je de deur van je kantoor achter je dichttrekt. Sla geen pauzes over, zodat je iedere dag even kunt ontspannen.

12. Slaap goed

Als je slecht slaapt, ben je soms wat labieler en kan je zaken zwaarder en groter maken dan dat ze zijn. Je kunt problemen op het werk verminderen door te zorgen voor een goede nachtrust.

13. Andere baan

Blijft je werk ondanks alles een bron van stress? Ga hier dan over in gesprek met je leidinggevende. Ook een psycholoog kan je tips geven om de werkstress beter te hanteren. Als dat niet helpt, ben je misschien wel toe aan een andere baan. Maak je niet druk, dit is geen kwestie van falen, maar van kiezen wat voor jou het beste is.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.