fiets tegen muur

Fietsen

Nergens in Europa wordt er zoveel gefietst als in Nederland. En dat is maar goed ook want fietsen is ontzettend gezond! Kan jij wel wat motivatie gebruiken om wat vaker de fiets moet pakken? Lees dan snel verder, want we vertellen je een aantal redenen waarom fietsen zo goed voor je is!

Fietsen heeft een positief effect op je bloedsuikerspiegel

Door overgewicht en weinig beweging komt diabetes type 2 steeds vaker voor. Als je meer eet dan nodig, wordt de overtollige energie opgeslagen als vet. De rest blijft aanwezig als glucose in het bloed. Minder en anders eten beperkt het energieoverschot, maar bewegen is net zo belangrijk. Bewegen verlaagt namelijk je bloedsuiker. Daarnaast neemt het actieve spierweefsel door het fietsen toe, waardoor de energiehuishouding verder verbetert.

Fietsen stimuleert je vetverbranding

Diabetes en hart- en vaatziekten kunnen gevolgen zijn van te veel vet op de verkeerde plek. Bewegen stimuleert de vetverbranding. Zo is een halfuur per dag fietsen is al genoeg om de vetverbranding aan de gang te houden.

Fietsen goed voor de bloedvaten

Regelmatig fietsen verbetert de samenstelling van het bloed en de stroming ervan. Daarnaast kan het bijdragen aan de flexibiliteit van de bloedvaten en de toestand van de vaatwanden. Door beweging worden afvalstoffen beter afgevoerd en neemt de kans op dichtslibbende vaten af.

Het is aan te raden een halfuur te fietsen per dag, maar als de vaatwanden al zijn aangetast, is het beter elke dag een uur te fietsen. Vind je het fietsen te veel tijd kosten? Probeer het dan in te bouwen in het dagelijks leven, door bijvoorbeeld naar je werk te fietsen.

Fietsen vermindert stress

Chronische stress zorgt ervoor dat het lichaam hormonen zoals adrenaline en cortisol aanmaakt. Voor korte tijd is dat niet erg, maar chronische stress is ongezond. Regelmatig actief bewegen helpt je lichaam en je geest goed te ontspannen.

Fietsen een positief effect op je humeur

Fietsen heeft effect op de stemmingen die je brein produceert, doordat blijmakende neurotransmitters zoals endorfinen vrijkomen. Daarnaast is het voordeel van fietsen dat je je gewrichten er niet mee belast, zoals dat bijvoorbeeld met hardlopen wel het geval is.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.