Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

Hoe gezond zijn courgettes

Hoe gezond zijn courgettes?

Ben jij ook al verliefd op de courgette? Wij ook! Deze veelzijdige groente past in werkelijk ieder gerecht, van pasta tot stamppot en natuurlijk soep. Daar komt nog eens bij dat courgette gezond is. Hoe gezond? Lees gauw verder!

1. Goed voor je hart en bloedvaten

Courgettes bevatten een belangrijk mineraal: kalium. Dit mineraal houdt andere stoffen onder controle die de bloeddruk verhogen. Dit is belangrijk omdat een hoge bloeddruk het risico op hart- en vaataandoeningen vergroot. Had je ooit gedacht dat courgette goed is voor je hart?

2. Ondersteunt je immuunsysteem

Courgette is rijk aan vitamine C: een gemiddelde courgette bevat ruim de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vitamine C zorgt mede voor een goede weerstand. Het eten van courgettes helpt daarom om je immuunsysteem te ondersteunen. Vitamine C helpt daarnaast ook bij het behoud van een gezonde huid en is belangrijk voor de bloedvaten.

3. Een gezond gewicht

Courgette is een populaire groente in gezonde koolhydraatarme diëten. Dit komt doordat courgette: koolhydraatarm is, weinig calorieën bevat, en veel waardevolle voedingsstoffen bevat. Met courgette kan je je inname van vitamines en mineralen dus flink vergroten, zonder je calorie-inname veel te verhogen en zonder de koolhydratenteller te laten stijgen. Tip: snijd een courgette in dunne sliertjes. Voilà, je hebt koolhydraatarme spaghetti!

4. Helpt om je spijsvertering te verbeteren

Courgettes zijn gemakkelijk te verteren omdat ze, net als komkommers, voor een groot deel uit water bestaan. Ook bevat courgette veel vezels. Water en vezels bevorderen allebei de stoelgang. Ook zijn vezels goed voor de vriendelijke bacteriën in je darmen. Dit verkleint het risico dat de slechte bacteriën in je darmen de overhand krijgen. Om zo veel mogelijk vezels binnen te krijgen kun je de courgette beter niet schillen. De schil bevat namelijk de meeste vezels.

5. Houdt ogen gezond

Courgette bevat verschillende voedingsstoffen die helpen om je ogen gezond te houden. Bijvoorbeeld vitamine C en provitamine A. Daarnaast zijn in courgettes ook verschillende antioxidanten te vinden. Sommige van deze antioxidanten staan er ook om bekend te helpen bij het gezond houden van onze ogen. Ze helpen onder andere bij het voorkomen van staar, een veel voorkomende oogaandoening bij ouderen.

6. Goede bron van B-vitamines

In courgettes zijn verschillende B-vitamines te vinden, waaronder vitamine B1, B2, B6 en vitamine B11. Deze vitamines ondersteunen je stofwisseling, het gezond houden van je hersenen en je energieniveau. Vitamine B11 is voor zwangere vrouwen extra belangrijk. Het helpt namelijk om aangeboren afwijkingen, zoals een open ruggetje of een hazenlip, te voorkomen.

Courgette: veelzijdig en enorm gezond

Zoals je hebt kunnen lezen dragen courgettes op verschillende manieren bij aan je gezondheid. Ze ondersteunen je immuunsysteem en helpen bij het gezond houden van je ogen, hart en bloedvaten. Courgettes kunnen daarnaast ook bijdragen aan een gezond gewicht en zijn perfect als je minder koolhydraten wilt eten.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.