Waarom zijn noten gezond, ondanks veel vet en calorieën?

Waarom zijn noten gezond?

Noten, zoals amandelen, macadamia’s en cashewnoten, zijn populaire tussendoortjes. Je hoort vaak dat noten gezond zijn, maar is dat ook zo? Noten bevatten veel vet en calorieën. Dat zijn de dingen die je zo min mogelijk wil nuttigen wanneer je bijvoorbeeld wilt afvallen. Toch passen noten heel goed in een gezond voedingspatroon. Maar waarom is dit dan zo? Je leest het in dit artikel!

Wat zit er in noten?

De verschillende soorten noten hebben gemeen dat ze allemaal rijk zijn aan onverzadigd vet. Dat is het goede soort vet, het zorgt ervoor dat de slechte cholesterol in je bloed omlaag gaat. Dit is belangrijk voor de gezondheid van onze bloedvaten.

Naast onverzadigd vet zijn noten ook rijk aan vitaminen en mineralen. Met name vitamine B en vitamine E komen veel voor in noten. Deze zijn belangrijk voor een goede stofwisseling en bescherming van de cellen in je lichaam.

Noten bevatten ook ijzer, vezels en eiwitten. IJzer is van belang voor een goede stofwisseling en de opname van zuurstof in het bloed, waardoor je minder snel vermoeid raakt. Vezels zorgen voor een goede gezondheid van je darmen en maken dat je het gevoel krijgt vol te zitten. Ook eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel en zijn daarnaast belangrijk bij het herstel van de spieren in je lichaam.

Waarom zijn noten goed voor je gezondheid?

Als je elke dag een handje ongezouten noten eet (voor kinderen ongeveer 15 gram en voor volwassenen 25 gram), kan dit het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Het maakt dan niet veel uit of je rauwe, gebrande of geroosterde noten eet, zolang het maar ongezouten zijn.

Wel is het aan te raden om te variëren in de soorten noten die je eet. Elke noot heeft namelijk weer een andere samenstelling van voedingsstoffen. Zo zijn hazelnoten bijvoorbeeld een goede bron van vitamine E en walnoten zijn rijk aan vitamine B1. Wanneer je varieert in de nootsoorten die je eet kun je alle gunstige voedingsstoffen binnenkrijgen. Er is dus niet één notensoort die het gezondste is. Daarom kun je bijvoorbeeld kiezen voor verschillende ongezouten notenmixen.

Zijn notenpasta’s ook gezond?

Notenpasta’s dragen bij aan de hoeveelheid noten die je eet. Kies altijd voor notenpasta’s die voor 100% uit noten bestaan, dus zonder toegevoegd zout, suiker of olie. Als je wilt variëren kun je dus ook eens kiezen voor notenpasta. Een boterham met een dikke laag is al voldoende om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid noten te voldoen.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.