Flesje in water

Te veel water drinken

Twee liter water drinken per dag is hartstikke gezond. Door het drinken van water houd je onder andere je vochtbalans op peil en worden giftige stoffen in je lichaam afgevoerd. Ook zorgt het voor een gezonde huid en kan het je honger stillen. Maar pas op dat je niet te veel water drinkt! Een overdreven hoeveelheid aan water drinken is nergens goed voor en kan zelfs levensgevaarlijk zijn. Benieuwd hoe dat zit? Wij vertellen het je!

Spaar voor waterflessen!

 

Kun je afvallen door water te drinken?

Je valt niet per se af door water te drinken, maar het voorkomt wel dat je drankjes drinkt die vol calorieën zitten. Toch wordt door verschillende afvalgoeroes een magische werking toegeschreven aan het drinken van water. Zo zou je door meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid water te drinken een nóg betere huid krijgen en zou het je hongergevoel zo goed als wegnemen. Dat is niet waar! Geen enkel onderzoek toont aan dat het drinken van méér dan twee liter water per dag positieve gezondheidseffecten heeft. Er worden dan ook steeds vaker vraagtekens gezet bij het nut van het drinken van overdreven veel water, maar dat het ook levensgevaarlijk kan zijn, weten maar weinig mensen.

De gevaren van een crashdieet met water

Je hoort het wel eens in het nieuws voorbijkomen: mensen die bezwijken aan een crashdieet, waarmee ze vooral leven op water. Er bestaan genoeg crashdiëten waarbij er aangeraden wordt om consequent te weinig calorieën tot je te nemen. Als je gaat diëten is het dan ook verstandig om op te zoeken wat de aanbevolen dagelijkse inname van calorieën voor vrouwen is. Gemiddeld is dit tweeduizend calorieën per dag. 
 
Naast het feit dat dat je bij bepaalde crashdiëten consequent te weinig voedingsstoffen en energie binnenkrijgt, kan dit in combinatie met een overdosis aan water ervoor zorgen dat je bezwijkt.

Waarom is dit crashdieet zo gevaarlijk?

Bij de inname van water moeten voldoende suikers en zouten worden ingenomen. Gebeurt dat niet, dan zwellen de cellen in het lichaam op, het bloed raakt verdund en zenuwen raken bekneld. Daarna ontstaan klachten zoals hoofdpijn en misselijkheid. Als je deze signalen niet serieus genoeg neemt, loopt je dus een serieus risico op overlijden.

Wat is een verantwoorde hoeveelheid water per dag?

Als je twee liter water per dag drinkt, dan is dit ruim voldoende om gezond en verantwoord de dag door te komen. Twee liter water is ongeveer 8 tot 10 glazen water. Meer mag en kan natuurlijk, maar houd er dan wel rekening mee dat je dit niet in een te kort tijdsbestek doet.

Water drinken op warme dagen

Op warme zomerdagen is het wel aan te raden meer water te drinken. Je lichaam zweet meer bij warm weer dus je raakt meer vocht kwijt. Het is aan te raden om op warme dagen of tijdens een hittegolf elk uur een glas water te drinken. Weet je niet zeker of je genoeg drinkt, dan kun je ook je urine checken. Als je urine donkerder is dan normaal dan kan het zijn dat je te weinig gedronken hebt.

Een handige graadmeter of je genoeg drinkt kan ook een fles zijn. Bij Etos kun je deze zomer sparen voor duurzame waterflessen. Je krijgt een spaarzegel bij iedere 5 Euro. De actie loopt tot en met 5 september 2021.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos-winkel. Wat je vraag ook is, we helpen je verder.

Bekijk

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.