koolhydraatarm brood vs. wit en volkoren brood

Brood

Brood is misschien wel het meest gegeten product in Nederland. Van oudsher vormt brood het middelpunt van het ontbijt en de lunch van miljoenen mensen in Nederland. Toch hoor je tegenwoordig steeds vaker geluiden dat brood niet zou passen binnen een gezonde levensstijl. Dit komt omdat brood relatief veel koolhydraten bevat, waardoor het niet past binnen bepaalde, koolhydraatarme, dieten. Aan de andere kant is brood nog steeds een belangrijk onderdeel in de onlangs vernieuwde Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Wil je weten wat er nu wel en niet waar is over brood? Je leest het in dit artikel.

Wit brood

Het grootste probleem van brood is, zoals gezegd, de hoeveelheid aan koolhydraten. De dikmakende koolhydraten zitten vooral in wit brood. Dat zijn de zogenaamde snelle koolhydraten. Deze snelle koolhydraten worden erg snel opgenomen door het lichaam, waardoor je bloedsuikerspiegel abnormaal snel stijgt. Om die reden worden snelle koolhydraten door het lichaam opgeslagen als vet. Bovendien ben je snel het “volle” gevoel kwijt, waardoor je snel opnieuw honger hebt. Als je wilt afvallen, dan is het eten van wit brood dus funest. 

Wil je afvallen? Probeer de volgende broodproducten dan te vermijden:

  • “Gewoon” wit brood
  • Stokbrood
  • Pistoletjes
  • Kaiserbroodjes
  • Croissantjes

Volkoren brood

Aan de andere kant hoor je geluiden, van bijvoorbeeld het Voedingscentrum, dat brood onmisbaar is bij een gezond eetpatroon. Hier heeft het Voedingscentrum zeker een punt, maar het is dan wel essentieel om daarbij te vermelden dat het om volkoren brood gaat. Volkoren brood bevat namelijk nauwelijks vetten en de vetten die het bevat zijn voornamelijk plantaardig en onverzadigd: de juiste vetten dus!

Koolhydraten

Ook in volkoren brood zitten koolhydraten, maar deze bestaan voornamelijk uit zetmeel. Om deze reden worden ze ook wel meervoudige koolhydraten genoemd. Meervoudige, langzame koolhydraten, zijn koolhydraten die het lichaam langzaam in zich op neemt. Hierdoor gebruikt het lichaam deze koolhydraten als brandstof en slaat het ze niet op als vet, wat dus wel gebeurt bij het innemen van snelle koolhydraten. Daarnaast is volkoren brood een bron van vezels. Deze vezels zijn op hun beurt weer erg belangrijk voor de spijsvertering en de stofwisseling. Kortom: volkoren brood past perfect binnen een dieet. Zelfs een koolhydraatarm dieet als het Atkins dieet staat tegenwoordig iets ruimdenkender tegenover het eten van (volkoren) brood. 

Koolhydraatarm brood

Tegenwoordig komen steeds meer traditionele koolhydraatarme diëten terug op hun ideeën over brood. Zo heeft één van de grootste koolhydraatarme diëten ter wereld inmiddels een eigen volkoren brood ontwikkeld. Dit brood is niet alleen volkoren, maar ook nog eens koolhydraatarm. Per sneetje brood bevat dit brood slechts vijf koolhydraten. Dat is maar liefst 65% minder dan in een gewone volkoren boterham. Dit brood is voornamelijk erg goed wanneer je op korte termijn gewicht wilt verliezen. Hoe minder koolhydraten je namelijk tot je neemt, hoe sneller je lichaam overgaat op vetverbranding. Wil je op korte termijn dus afvallen, dan zie je het snelst resultaat wanneer je koolhydraatarm brood eet. Wil je gewoon op gewicht blijven of hoeft het afvallen van jou niet zo snel te gaan? Dan is regulier volkorenbrood meer dan goed genoeg.

Vreemde eend in de bijt: meergranenbrood

We weten nu hoe het zit met wit, volkoren en koolhydraatarm brood. Maar hoe zit het met dat andere type brood dat je veelvuldig in supermarkten ziet liggen? Meergranen brood is wat dat betreft een beetje een vreemde eend in de bijt. De voedingswaarde, en dus de gezondheid, van het brood hangt namelijk nauw samen met de ingrediënten. Bij volkorenbrood is het brood zeker van 100% volkorenmeel gemaakt. Bij meergranen brood heb je die zekerheid niet. Het kan dat meergranenbrood voor 100% van volkorenmeel gemaakt is, maar dat hoeft dus niet.

Voedingswaarde

Op het moment dat meergranenbrood gemaakt is van bloem, waar witbrood ook van gemaakt wordt, heeft het dezelfde voedingswaarden als wit brood. Zo krijg je dus hetzelfde probleem als met wit brood. Je lichaam neemt de snelle koolhydraten snel op, waardoor:

  • Je bloedsuikerspiegel sneller stijgt
  • De koolhydraten worden opgeslagen als vet

Kijk bij meergranen brood dus altijd goed naar de ingrediënten. Is het gemaakt van 100% volkorenmeel? Dan is meergranen brood dus vergelijkbaar met volkoren brood en is het prima te combineren met een dieet. Is het meergranenbrood gemaakt van bloem? Laat het dan liever staan.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.