fruit eten

Hier moet je op letten als je fruit eet

Fruit eten is gezond. Maar er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten bij het eten van fruit. Wij vertellen je welke dingen dit zijn!

Het schillen van fruit

Misschien wist je dit nog niet, maar in fruit kunnen soms resten van bestrijdingsmiddelen voorkomen. Maar het risico daarvan op je gezondheid is erg klein. De meeste resten van deze middelen zitten in het fruit en niet alleen in de schil. Daarom is het dus niet nodig om je fruit te schillen. Goed wassen is wel verstandig! Net als op groenten kunnen er bacteriën, parasieten en virussen op voorkomen.

Soms wil je de schil van citrusvruchten gebruiken, bijvoorbeeld door te raspen. Belangrijk is dat je hem eerst goed schoonmaakt. Citrusvruchten zoals citroenen of sinaasappels zijn namelijk vaak behandeld met schimmelwerende middelen en de resten hiervan kunnen nog op de schil zitten.

Gooi fruit met schimmel direct weg

Fruitsoorten kun je het beste gescheiden van elkaar bewaren. Zo voorkom je dat ze snel bederven. Beschimmeld fruit kun je maar beter weggooien, al is er maar één schimmelplekje te zien. Het verspreidt zich snel en gemakkelijk en is niet altijd zichtbaar. Je kunt er ook voor kiezen om rotte plekken weg te snijden. De rest van het fruit kun je dan nog eten.

Pas op met het eten van bosvruchten

Heel verleidelijk, zo'n struik met rijpe bramen. Maar als je wilde, ongewassen bramen, frambozen of bosbessen eet, loop je een klein risico om besmet te worden met de vossenlintworm. Zwangere vrouwen moeten opletten dat zij niet besmet worden door toxoplasma, dit kan ook voorkomen op dit fruit. Wassen neemt niet alle risico's weg. Koken (bijvoorbeeld om jam te maken) vernielt wél alle ziekmakers.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.