fruit

Mediterraan dieet

Mediterraan eten behoort tot een van de gezondste diëten. Zo zou het onder andere een beschermde werking tegen hart- en vaatziekten kunnen hebben. Maar wat bevat een mediterraan dieet allemaal? In dit artikel vertellen we je alles wat je over het mediterraan dieet moet weten.

Wat is het mediterraan dieet?

Een mediterraan dieet is eigenlijk niet echt een dieet. Het mediterraan dieet is een manier van eten die is afgeleid van het traditionele voedingspatroon van inwoners rond de Middellandse Zee. Je kunt hierbij denken aan landen zoals Griekenland, Italië, Spanje, Frankrijk en Portugal. Hieronder hebben we voor je op een rijtje gezet hoe een mediterraan dieet er uit ziet:

  • Je eet dagelijks veel groenten, (gedroogd) fruit, volkoren granen, noten, vis en peulvruchten
  • Je gebruikt dagelijks voornamelijk olijfolie als bron van vet 
  • Je eet wekelijks gematigd kip 
  • Je eet gematigd zuivelproducten, voornamelijk kaas en yoghurt 
  • Je drinkt gematigd rode wijn bij het eten, maximaal één glas per dag

Je beperkt of vermijd het eten van:

  • Rood vlees
  • Fastfood
  • Kant-en-klaarmaaltijden
  • Snoep
  • Suiker
  • Hebak
  • Chips
  • Koek
  • Zout 

Omdat mensen in de mediterrane gebieden relatief gezien minder last hebben van chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, wordt er veel onderzoek gedaan naar het dieet. Omdat het meer een leefstijl is, is een mediterraan dieet een stuk makkelijker vol te houden dan extreme diëten.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van een mediterraan dieet?

Het mediterraan dieet heeft mogelijk veel gezondheidsvoordelen, zowel voor je lichaam als voor je geest. Niet alle voordelen zijn ook daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen. Er wordt ook nog steeds veel onderzoek naar mediterrane voeding gedaan. Hieronder lees je wat voor gezondheidsvoordelen een mediterraan dieet zoal kan bieden.

Mediterraan dieet verhoogt je gezond cholesterol

Als je volledig mediterraan eet, kan je gezond cholesterol omhoog gaan. Uit onderzoek blijkt dat olijfolie voor een deel verantwoordelijk is voor het gunstige effect van mediterrane voeding op cholesterol.

Serotonine

Het mediterraan dieet kan het serotonine-niveau in de hersenen stimuleren. Serotonine beïnvloed je humeur, slaap en eetlust. Wil je hier meer over weten? Lees meer in dit artikel over serotonine.

Hoe helpt het mediterraan dieet tegen depressie?

Het mediterraan dieet rijk is aan serotonine, foliumzuur, gezonde vetten en mineralen. Deze middelen kunnen een rol spelen bij het bestrijden van depressies. Let op: dit betekent niet direct dat deze middelen een depressie kunnen oplossen of voorkomen. Raadpleeg je huisarts voor meer informatie over het voorkomen of aanpakken van een depressie. Wij geven je wel graag meer informatie over foliumzuur, gezonde vetten en mineralen.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.