Suikervrij eten: het kan echt!

Suikervrij eten: het kan echt!

Met alle suikers om ons heen lijkt suikervrij eten onmogelijk om uit te voeren. Toch is het best goed te doen. Van diabetespatiënten wordt immers verwacht dat zij zoveel mogelijk suikervrij eten. Waar het voor diabetespatiënten medisch gezien noodzakelijk is, kan het ook voor gezonde mensen helemaal geen kwaad om wat suikervrij eten het leven in te brengen.

Waarom zijn suikers zo slecht?

Suikervrij eten doe je natuurlijk niet zomaar. Alle suikers uit je leven schrappen is geen eitje. Daarom geven we je eerst even wat motivatie. Waarom zijn suikers zo slecht voor je? Vooropgesteld heb je suikers wel zeker nodig in je lichaam. Ze leveren energie. Er is echter een verschil tussen natuurlijke suikers en toegevoegde suikers. Natuurlijke suikers vind je in fruit en groenten en maken dus een belangrijk deel uit van je dagelijkse voedselinname. Toegevoegde suikers vind je in dingen als koekjes en frisdrank en zijn eigenlijk overbodig. Het beste is dus om de toegevoegde suikers te schrappen. Heb je diabetes? Dan is het goed om daarnaast met een arts te overleggen welke natuurlijke suikers je mag innemen.

Gevolgen van toegevoegde suikers

Toegevoegde suikers zijn dus slecht. Ze zorgen ervoor dat je met alle natuurlijke suikers die je al binnenkrijgt op een dag, een overvloed aan suiker in je lichaam krijgt. De voornaamste gevolgen daarvan hebben we voor je op een rijtje gezet:

  • Overgewicht: een normale hoeveelheid suiker leidt niet meteen tot overgewicht. Te veel en te vaak suikers eten kan wel tot overgewicht leiden. Denk bijvoorbeeld aan frisdrank. Frisdrank bevat meer suikers en dus meer calorieën dan bijvoorbeeld een glaasje water. Het vult echter niet en compenseert daardoor met niets. Je zult niet minder eten doordat je een glaasje frisdrank drinkt. Daardoor drink en eet je suikers. Toegevoegde suikers zijn op die manier erg verradelijk. Ze zijn vaak niet erg voedzaam en zorgen daardoor voor een hoge suikerinname, wat uiteindelijk tot gewichtstoename of zelfs overgewicht kan leiden. Door suikervrij eten zorg je ervoor dat je een verzadigd gevoel hebt na het eten en je dus minder hoeft te eten.
  • Tandproblemen: bacteriën in je mond zetten suikers om in zuur. Dat zuur tast je tandglazuur en tandweefsel aan, wat weer tot gaatjes kan leiden.
  • Verslaving: er wordt wel gedacht dat suikers verslavend werken. Ze activeren hetzelfde stofje in onze hersenen dat dingen als drugs of muziek ook activeren: dopamine. Het geeft ons een geluksgevoel, wat verslavend werkt. Echt verslavend is suiker echter niet, je zult bijvoorbeeld geen afkickverschijnselen vertonen en er is niet steeds meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Die dopamine kick motiveert alleen wel om suikers te blijven eten, meer dan gezond voor ons is.

De suiker spiraal

Je kent het gevoel vast wel. Het is vier uur ’s middags en zit de werkdag er alweer bijna op. Toch zijn de laatste loodjes altijd het zwaarst en is dit de tijd waarop veel mensen enorme behoefte krijgen aan een beetje energie. Dan schiet suikervrij eten er al snel bij in. De optie om een snoepje of koekje te eten vergt echter heel veel discipline. Zodra we namelijk een beetje suiker binnenkrijgen, krijgen we een dopamine kick en willen we alleen maar meer! Zo ontstaat de suiker spiraal.

Schrappen die toegevoegde suikers!

We vertellen je stapsgewijs hoe je van die suikers af kunt komen. Wij zetten de stappen kort voor je op een rijtje.

Het stappenplan voor suikervrij eten

  • Schrap de gezoete drankjes. Water is zoveel beter voor je! Om je water wat op te vrolijken kun je er bijvoorbeeld schijfjes sinaasappel, citroen of takjes munt in doen.
  • Neem liever een stuk fruit dan een vers vruchtensapje. Ze zien er heel gezond uit, die vruchtensapjes, maar veel vezels en voedingswaarden van fruit gaan verloren wanneer je het perst. Bij een suikervrij dieet is het dan beter om het originele stukje fruit op te eten. Dit bevat meer vezels en zal je dus een voller gevoel geven na het eten. Ben je diabeticus? Dan zijn vruchtensapjes zelfs schadelijk. Diabetici kunnen ook beter niet te veel natuurlijke suikers binnenkrijgen en vruchtensapjes zitten vol natuurlijk suikers.
  • Drink je thee en koffie zonder suiker. Dat kan even wennen zijn, maar je hebt er extreem veel baat bij. Je kunt om te wennen zoetjes gebruiken, maar probeer ook die na een tijdje achterwege te laten.
  • Snoep niet meer tussendoor. Limiteer je snacks en vervang ze met dingen als fruit, een handje nootjes of olijfjes.
  • Weg met de hagelslag. Eet geen zoet beleg meer op brood, maar kies voor hartig.
  • Eet bij je ontbijt geen ontbijtgranen, maar noten, pitten of zaden.

Laat deze producten voortaan liggen

Tot slot geven we je nog een klein handvat om de stappen in de praktijk te brengen en te beginnen aan een suikervrij dieet. Hieronder vind je voorbeelden van producten die je voortaan beter kunt laten liggen:

  • Suiker in de koffie of thee.
  • Honing, kokosbloesemsuiker en agavesiroop. Deze natuurlijke suikers bevatten vaak ongeveer net zoveel suiker en calorieën als normale suiker.
  • Snoep en chocolade
  • Frisdrank en gezoete drankjes (ook yoghurt drinks)
  • Vruchtensappen, ook versgeperst
  • Ontbijtkoek
  • Gezoete ontbijtgranen
  • Koekjes en taartjes
  • Zoet beleg (ook jam en honing)
  • Gedroogd fruit

Hoewel suikervrij eten voor diabetici erg belangrijk is, is het vrij lastig om motivatie te vinden wanneer er niet zulke ernstige gevolgen vastzitten aan suiker eten. Suikervrij eten kun je daarom het beste stapsgewijs doen, wanneer er geen haast achter zit. Schrap steeds een stukje suiker uit je leven, zodat je lichaam er steeds minder aan gewend raakt. Dan zal je zien dat je er op de lange termijn enorm veel baat bij hebt!

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.