ontbijtgranen

Tien verborgen bronnen van suiker

Wil je minder suiker eten? Dan is er veel meer dat je moet laten staan dan alleen snoep, koek en frisdrank. Suiker zit namelijk ook in allerlei producten verstopt waarvan je het niet zou verwachten. In dit artikel vertellen we je alles over tien van deze verborgen bronnen van suiker.

Waarom suiker vermijden?

Waarom zou je eigenlijk minder suiker willen eten? Daar zijn veel goede redenen voor, die we hieronder voor je op een rijtje hebben gezet:

  • Suiker vergroot je eetlust
  • Suiker zorgt ervoor dat je sneller vet opslaat
  • Suiker heeft een verslavende werking
  • Suiker vergroot het risico op insulineresistentie en diabetes type 2
  • Suiker is slecht voor je gebit
  • Suiker draagt bij aan leververvetting

Onverwachte bronnen van suikers

Hieronder vind je tien producten die onverwacht veel suiker bevatten.

1: Yoghurtdrank

Yoghurtdrankjes lijken een gezonde keuze, vooral de fruityoghurtdranken met afbeeldingen van vers fruit op de verpakking. In werkelijkheid zit er alleen vaak meer suiker dan fruit in deze producten. Kies voor naturel yoghurt om er zeker van te zijn dat er geen extra suiker aan is toegevoegd.

2: Ontbijtgranen

Ook ontbijtgranen lijken gezond. Producenten doen vaak hun best om je dit beeld te geven, bijvoorbeeld door hun product aan te prijzen als volkoren en vezelrijk. Maar, de doorsnee ontbijtgranen bevatten soms grote hoeveelheden suiker. Als je een kijkje neemt op de ingrediëntenlijst, staat suiker vaak bovenaan.

Suiker staat ook vaak onder een andere naam op een verpakking. De meest bekende zijn glucose, stroop en bijna alle ingrediënten die eindigen op ‘ose’ (zoals sucrose of galactose).

3: Ontbijtrepen en -koek

Voor “gezonde en vezelrijke” ontbijtkoek en ontbijtrepen geldt vaak hetzelfde als voor ontbijtgranen. Deze producten zijn vaak helemaal niet zo gezond, omdat ze onder andere veel suiker bevatten. Het verschil met gewone koekjes is vaak minder groot dan je zou verwachten.

4: Fruit uit blik

Vers fruit is gezond, maar aan fruit in blik wordt soms suikersiroop toegevoegd. Bovendien zorgt het productieproces ervoor dat de waardevolle voedingsstoffen van fruit deels verloren gaan. Wil je toch graag fruit uit blik eten? Dan kun je beter kiezen voor fruit waaraan alleen puur vruchtensap is toegevoegd.

5: Sauzen

Eet jij graag sauzen zoals ketchup, barbecuesaus en kant-en-klare sladressing? Dan is het goed even de ingrediëntenlijst te checken. Sommige sauzen bevatten per eetlepel meer dan een theelepel suiker.

6: Kant-en-klare soep

Soep is gezond, tenzij je kant-en-klare soep uit de supermarkt koopt. Er bestaat dan namelijk de kans dat je naast groentes ook een paar scheppen suiker binnenkrijgt. Controleer daarom bij het kopen van deze producten de ingrediëntenlijst.

7: Sandwichspread

Soms is hartig beleg niet zo hartig als het lijkt. Sandwichspread bevat bijvoorbeeld vaak zo´n 11 tot 18 gram suiker per 100 gram. Bij sommige spreads bestaat dus bijna een vijfde van het gewicht uit suiker.

8: Worst

Ook worst is een hartig beleg waarbij je geen suiker verwacht, maar waar toch veel suiker in zit. Aan veel soorten worst, zoals boterhamworst, gebraden gehakt en knakworstjes, wordt soms een hoop suiker toegevoegd.

Koop je vaak bewerkte voeding? Controleer dan altijd de verpakking op suikers. Natuurlijke, onbewerkte voeding bevat alleen suiker die van nature aanwezig is (en geen extra toegevoegde suiker).

9: Maaltijdmixen

Eet je graag maaltijdmixen? Dan is de kans groot dat je naast kruiden en specerijen ook suiker aan je gerecht toevoegt. Maak daarom zelf je kruidenmixen of controleer de ingrediënten op de verpakking.

10: Vruchtensap

Vruchtensap uit pak bevat soms net zoveel suiker als frisdrank. Dit kan je dus beter laten staan als je minderen suiker wilt binnenkrijgen. Verse sappen zijn een gezondere keuze, maar deze zijn alsnog een stuk minder gezond dan hele vruchten, omdat ze relatief veel suiker bevatten en weinig vezels.

Check de ingrediëntenlijst

Suiker wordt dus aan de meest uiteenlopende producten toegevoegd. Om suiker te vermijden is het daarom belangrijk om de ingrediëntenlijst van producten te controleren. Hoe eerder een ingrediënt in de lijst genoemd wordt, hoe meer het product ervan bevat. Staat een ingrediënt helemaal onderaan? Dan bevat het product er vaak maar een kleine hoeveelheid van.

Suiker wordt ook in allerlei vormen gebruikt en staat daardoor ook onder veel verschillende namen op de verpakking. Kijk dus niet alleen naar het woord suiker, maar bijvoorbeeld ook naar:

  • Dextrose
  • Glucose
  • Glucosestroop
  • Fructose
  • Fructosestroop
  • Glucose-fructosestroop
  • Sucrose
  • Sucranaat
  • Karamel
  • Basterdsuiker
  • Bietsuiker
  • Bietenstroop
  • Maïssuiker
  • Maïssuiker
  • Moutsuiker
  • Melasse
  • Melassestroop

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.