huidverzorging

Voeding voor een mooie huid

Een slechte huid en huidproblemen worden niet alleen veroorzaakt door te veel chocola en chips eten. Het is in veel gevallen een hormonenkwestie. Hormonen zorgen namelijk voor een overproductie van talg en daar krijg je puistjes en pukkels van. Maar zelfs als je één van de gelukkigen zonder puisten bent, heb je misschien wel last van een droge of schilferige huid. Gelukkig kun je er met het eten en drinken van de juiste producten voor zorgen dat je huid er beter en gezonder uitziet.

Drink genoeg water

De afgelopen jaren is er een discussie ontstaan over de invloed van water op de je huid. Sommige bronnen beweren dat je huid er een stuk beter uitziet door het drinken van veel water, terwijl andere bronnen zeggen dat je door water geen verandering ziet in je huid. Etos weet één ding zeker: water is niet slecht voor je. Oké, alleen als je extreem veel water drinkt in erg korte tijd kan dit schadelijk zijn voor bepaalde organen. Maar verder is het aan te raden om toch elke dag de anderhalf tot twee liter per dag aan te tikken. Met zweten, plassen en ademen raak je namelijk zo'n 2,5 liter water per dag kwijt en dit moet uiteraard aangevuld worden.

Eet voldoende goede vetten

Het is niet nodig om alle vet uit je voedingspatroon te bannen om je huid vet- en pukkelvrij te houden. Een gezonde huid heeft juist vet nodig, maar zorg er wel voor dat het de goede vetten zijn. Een ezelsbruggetje: verzadigd vet is verkeerd, onverzadigd vet is oké. Goede vetten vind je onder andere in olierijke vis als makreel, zalm en haring.

Zorg dat je vitamine A & C binnenkrijgt

Van een tekort aan bepaalde vitaminen kun je een ruwe, grauwe en schilferige huid krijgen. Vitamine A vind je in vlees, zuivel, groenten en zoete aardappelen. Vitamine C zit in fruit, zoals: 

  • Kiwi's
  • Citrusvruchten
  • Aardbeien
  • Bosbessen
  • Rode paprika

Voldoende ijzer is belangrijk

Van te weinig ijzer kun je bloedarmoede krijgen, waar je slap en moe door voelt. Maar een andere bijwerking is een slechte conditie van de huid. Denk bijvoorbeeld aan een jeukerige huid. IJzer zit onder andere in:

  • Kippenlever
  • Rundvlees 
  • Varkensvlees
  • Garnalen
  • Sardines
  • Kalkoen
  • Bonen
  • Aardappelschil
  • Asperges  
  • Spinazie

Antioxidanten

Ons lichaam maakt vrije radicalen aan (agressieve bestanddelen die schade kunnen aanrichten). Vrije radicalen worden vooral aangemaakt door:

  • Roken
  • Stress
  • Ongezond eten
  • Slcohol
  • Luchtverontreiniging
  • Uv-straling
  • Synthetische stoffen

Het gevolg van vrije radicalen: huidveroudering. Je eigen lichaam en antioxidanten pakken deze vrije radicalen aan. Antioxidanten zorgen voor neutralisering van de vrije radicalen. Antioxidanten vind je onder andere in:

  • Vitamine A, C en E
  • Groenten 
  • Fruit, zaden 
  • Noten
  • Sommige kruiden

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.